Nya ”viskande” dieselmotorer i Opel Mokka och Insignia
Opel Mokka är i dag den modell som ökar mest på den europeiska bilmarknaden. Bilens moderna chassi och drivlina är naturligtvis starkt bidragande till framgången, och nu får den alltså en ny fyrcylindrig turbodiesel som ersätter 1.7 CDTI. Den nya högteknologiska helaluminiummotorn är lite mindre men ger högre effekt och vridmoment – plus 6 hk och 20 Nm – samt betydligt lägre bränsleförbrukning.
Med 100 kW/136 hk ur 1,6 liter ger 1.6 CDTI 85 hk per liter – en oöverträffad litereffekt i klassen – och vridmomentet är hela 320 Nm. Det ger rapp acceleration från 0 till 100 km/h och lika rapp omkörningsacceleration från 80 till 120 km/h på femman: 9,9 sekunder i båda fallen, och en toppfart på 191 km/h är inte mindre imponerande. Den ”viskande dieseln” är dessutom extremt ekonomisk och snäll mot miljön: med sexväxlad manuell låda och Start/Stopp-system som standard drar Mokka 1.6 CDTI bara 4,1 l/100 km vid blandad körning (EU-cykeln), vilket ger ett CO2-utsläpp på endast 109 g/km. Det är nästan 0,5 l/100 km och 11 g/km mindre än den tidigare motorn 1.7 CDTI.
Att få ut så mycket energi från så lite bränsle som möjligt är nyckeln till både effekt och energisnålhet, och med en specifik effekt på 87 hästkrafter per liter har Insignias 2-litersmotor till och med lite högre litereffekt än Mokkas 1.6 CDTI-motor. Vridmoment hos 2.0 CDTI är imponerande 400 Nm och finns tillgängligt redan från 1 750 r/min, medan maxeffekten 125 kW/170 hk nås redan vid 3 750 r/min. Den nya motorn ger därmed cirka 4 procent mer effekt och 14 procent högre vridmoment än föregångaren, samtidigt som den nu uppfyller utsläppsnormerna enligt Euro 6 med lika låg förbrukning som tidigare. Med den nya motorn toppar Insignia 225 km/ h – plus 5 km/h – och 0 till 100 km/h tar bara 9 sekunder – nästan en halv sekund snabbare än tidigare.
Två av de viktigaste faktorerna bakom de båda motorernas starka och miljövänliga prestanda är VGT-turbon (turbin med variabel geometri) och common rail insprutningssystem med högt tryck. Injektorerna kan spruta in bränsle med ett tryck på 2 000 bar med upp till 10 insprutningspulser per cylindercykel, vilket bidrar till både mer kraft och bättre bränsleekonomi/lägre CO2-utsläpp.
Med Opels nya ”viskande” turbodieslar är dieselmotorns svaghet, utsläppen av kväveoxider, nu ett minne blott. Mokkas 1.6 CDTI-motor har en ”mager NOx-fälla” (Lean NOx Trap, LNT), ett system som fångar och tar bort kväveoxider (NOx) ur avgaserna innan de når dieselpartikelfiltret och utan användning av tillsatser för efterbehandling av avgaser.
Insignia-motorn har Opels BlueInjection-system för selektiv katalytisk reduktion (SCR), som tar bort kväveoxiderna ur motorns avgaser. Små kvantiteter av AdBlue®, en ofarlig vätska som består av karbamid och vatten, sprutas in i avgaserna efter dieselpartikelfiltret (DPF) men före SCR-katalysatorn. Lösningen omvandlas omedelbart till ammoniak (NH3), som absorberas av SCR-katalysatorn. Kväveoxiden i avgaserna reduceras till ofarligt kväve och vattenånga i en kemisk reaktion med ammoniak.
Förutom ökad prestanda och effektivitet var rejält förbättrad gångkultur en grundbult när de nya motorerna började konstrueras. Ingenjörerna implementerade flera olika nya lösningar under utvecklingsarbetet för att minska buller och vibrationer i motorerna och resultatet märks knappt – så tyst och mjukt går motorerna! Nya 2,0 CDTI är till exempel hela fem decibel tystare vid tomgång än den tidigare motorn.
Mokka 1.6 CDTI finns med framhjulsdrift och sexväxlad manuell eller automatisk växellåda. Den fyrhjulsdrivna versionen har sexväxlad manuell låda. Insignia 2.0 CDTI har sexväxlad manuell låda och finns med fram- eller fyrhjulsdrift.