23948sdkhjf

Swedish Motorsport Industry på Autosport International

Det internationella motorsportåret inleddes traditionsenligt med Autosport International vid NEC, Birmingham. Mässan som av många anses som den världsledande när det kommer till motorsport, hölls i år den 8-11 Januari och lockade ca 85 000 besökare, varav drygt 27 000 besökte de inledande, så kallade Engineering & trade days, öppna endast för branschfolk och studenter inom fordonsområdet.
Liksom de senaste åren var Sverige representerat genom Swedish Motorsport Industry, en branschorganisation för just företag aktiva inom motorsporten. Den blå-gula svenska montern i mässans engineering-avdelning är numera ett stående och uppskattat inslag hos både svenska motorsportföretag och de utländska aktörer som söker affärspartners på den svenska och skandinaviska marknaden. I år deltog ett knappt 10-tal svenska företag under Swedish Motorsport Industrys gemensamma paraply.
De medverkande företagen var i år LeanNova, Macromould, Nira Control, Ring Knutstorp, Karlskoga Promotion, Mellberg Support och Duo Plus Marketing Development. Dessa representerade tillsammans ett flertal av SMI:s intresseområden från tillverkning, konstruktion och design, event och konsulting.
Dessutom deltog med egna montrar SMI-medlemsföretaget Öhlins, samt Motor Design och Auto Verdi. Vad tyckte då medverkande företag om årets mässa? Vi frågade några av dem.
– Det var en trevlig och bra mässa som gav oss många nya leeds och potentiella kunder, säger Magnus Öhrström, vd på Ring Knutstorp. Gustaf Ekström från Macromould i Bångbro, ser en klar potential för framtiden i att medverka på Autosport International för att skapa nya kundkontakter på den internationella marknaden.
-Speciellt SMI:s idé och engagemang i en gemensam samlingsmonter med svensk profil tilltalar oss säger Gustaf. Vi hade haft svårt att uppnå samma uppmärksamhet på egen hand, avlutar han.
Trollhättebaserade LeanNova var med för första gången på mässan. – -Detta var ett lyckat första försök för oss. Vi visste väl inte riktigt vad vi kunde förvänta oss, men deltagandet har gett oss flera nya och intressanta kontakter att bearbeta vidare. För oss, med en bakgrund i Saab Automobile, var det också kul att SMI hade tagit dit en klassisk tävlings-Saab. Den väckte stort intresse och var en bra ”dörröppnare” inte minst för oss, berättar Peter Dahl.
Sören Mellberg, SMI:s projektledare för mässan, sammanfattar intrycken så här:
- Som helhet hade vi ett betydligt högre genomflöde av besökare detta år. Årets mässa gav en mängd internationella kontakter , vilka alla var intresserade av SMI som organisation och vår roll som en länk mellan motorsporten och industrin. Det stärker utan tvekan våt nätverk, säger Mellberg och fortsätter; Vi såg också betydligt fler svenska besökare, som uppskattade vår ”landsmonter”, unik i sitt slag på mässan. Den svenska SMI-montern har blivit en naturlig mingelplats för Svenska besökare, som slår gärna slår sig ned för en kopp kaffe och en pratstund.
Så långt deltagarna vid årets Autosport mässa. Nästa år planerar SMI tillsammans med sina medlemsföretag att växla upp sin medverkan vid den ledande motorsportmässan ytterligare ett steg. Vi får säkert anledning att återkomma till detta.
Text och foto: Bo Lindman
Bildtexter:
DSC00265
Swedish Motorsport Industry montern drog uppmärksamheten till sig, kanske denna Saab 93 GT 750 med bakgrund från Le Mans, bidrog till intresset?

DSC00456
Rally världsmästaren 1984, Stig Blomqvist var en av alla de besökare som också uppskattade den svenska montern.

DSC 5878
SMI-medlemsföretaget Öhlins hade som vanligt en egen representativ och välbesökt monter.

DSC 5861
Kent Karlsson från Motor Design hade fullt upp att visa och berätta om sina potenta motorkonept för kunniga och intresserade besökare.
DSC 5872
Anders från Auto Verdi visade några av företagets internationellt mycket erkända högprestanda vevstakar.

DSC00271
I minglet hos Mingel i Swedish Motorsport Industrys syntes bland annat Tony Ring, Karlskoga Promotion, Gustaf Ekström Macromould och Sören Mellberg som organiserade den svenska representationen vid årets mässa.
DSC00257
Chris Partingtons (f.d. service manager Saab England) fina Saab 93 GT 750. Replika på den bil som Sid Hurell och Oliver North körde på Le Mans 1959, när man fick bryta med kolvhaveri efter fem timmar. Chris har kört Le Mans Classic med denna bil både 2010 och 2012.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112