Testar ny teknik för säkra vintervägar
I vinter rullar cirka 500 bilar med en ny typ av utrustning som kan varna för halka. Testbilarna som finns i Göteborg kan bidra till effektivare vinterväghållning och färre olyckor.
Det är Trafikverket som testar den nya tekniken som kallas RSI, Road Status Information. Varje bil samlar data om vägytans friktion, temperatur och mängden nederbörd. De entreprenörer som sköter vägarna på uppdrag av Trafikverket kan ta del av informationen via webben.
– Vi ser många nyttor med den här tekniken. Den kan bidra till ökad trafiksäkerhet, men också minskad miljöpåverkan då vi till exempel kan minska användningen av salt där den inte behövs, säger Hawzheen Karim, projektansvarig på Trafikverket.
I dag använder Trafikverket sitt eget väderinformationssystem som främsta källa när beslut fattas om en väg ska saltas eller halkbekämpas på annat sätt. Väderinformationssystemet (VViS) finns i hela landet och ger uppgifter om yt- och lufttemperaturer, nederbörd och vindhastighet.
Informationen från testbilarna om väder och väglag är ett komplement som kan göra vinterväghållningen än säkrare.
– Genom att samköra testbilarnas information om väglag med meteorologiska data från våra väderinformationssystem läggs grunden för en detaljerad bild av hur vägklimatet ser ut i realtid, men också detaljerade prognoser för kommande väglag för hela vägnätet. Sammantaget ger dessa uppgifter våra entreprenörer större möjligheter att göra rätt sak, på rätt plats och vid rätt tid. Men vi kan även använda informationen som ett verktyg för uppföljning och kontroll av genomförda åtgärder och väglagsinformation till övriga trafikanter, säger Hawzheen Karim.
Satsningen på 15,8 miljoner kronor för vintern 2014/1015 är huvudsakligen finansierad av Trafikverket och samfinansieras med Fordonsforskningsprogrammet, FFI. I projektet undersöks också hur en kommersiell tillämpning kan utformas och hur det går att skapa förutsättningar för en öppen upphandling av tekniken.
Fakta:
RSI, Road Status Information, är ett utvecklings- och demonstrationsprojekt.
Syftet är ökad trafiksäkerhet och förbättrad vinterväghållning.
RSI kombinerar klimatmodeller och fordonsdata som analyseras med avancerad metodik och en detaljerad, statistisk analys av vägavsnitt.
Halkbekämpning är ett prioriterat område för säkerheten på svenska vägar och omsätter stora belopp varje år.
I projektet ingår Trafikverket, Volvo Cars, Klimator AB, Road IT AB, Göteborgs universitet, Luleå tekniska universitet, VTI och Taxi Göteborg.