Toyota tillbaka i rally Tävlar med Yaris i WRC
Toyota Yaris WRC har en 1,6-liters direktinsprutad turbomotor på över 300 hästkrafter och ett chassi som utvecklats med såväl avancerade simuleringar som tester och nya produktionstekniker.
Utvecklingen och tillverkningen av bilen har skett helt och hållet vid Toyotas tekniska center i Köln i Tyskland. Bilden har redan genomgått inledande tester på såväl asfalt- som grusunderlag runt om i Europa. I år och nästa år väntar ett omfattande testprogram på de platser i Europa där WRC-tävlingarna körs.
Parallellt med testerna och den fortsatta utvecklingen av bilen arbetar Toyota också med att söka nästa generation rallyförare, inom ramen för företagets Junior Development Programme. Först ut är den 27-årige fransmannen Eric Camilli. Han kommer att genomföra utvecklingsprogrammet tillsamans med sin landsman Stéphane Sarrazin, som också är en av förarna i Toyotas FIA World Endurance Championship-team, samt den rutinerade finske föraren Sebastian Lindholm.
När Yaris WRC gör sin tävlingsdebut 2017 har det gått nästan 20 år sedan Toyota senaste tävlade i rally-VM. 1999 var det sista året, efter 25 års oavbruten rallyverksamhet som började som Andersson Motorsport GmbH (uppkallat efter grundaren, den legendariske svenske rallyföraren Ove Andersson).
Sedan 1972 har Toyota 149 pallplatser, 43 förstaplatser samt fyra förar- och tre tillverkartitlar i rally.
-----
Tekniska data, Toyota Yaris WRC
Chassi: Stålkaross
Bromsar: : 300 mm skivor på grus, 355 mm på asfalt
Hjul: 7 x 15” på grus, 8 x 18” på asfalt
Längd/bredd: 3 910 mm/1 820 mm
Cylindervolym: 1,6 liter
Bränsleinsprutning, tryck: Upp till 200 bar
Bränsle: Bensin
Turbotryck: 2,5 bar (max)
Effekt: Ca 300 hk (vid 6 000 varv/min)
Vridmoment: 420 Nm
Max varvtal: 8 500 varv/min
Växellåda: 6-växlad sekventiell