Svenska Mässan startar branschmässa i Stockholm
3-4 februari 2016 arrangeras Autogloben för första gången i Stockholm Globe Arena.
- Det är ett strategiskt beslut att förstärka våra befintliga mötesplatser med regionala satsningar i t ex Stockholm-Mälardalen, säger Ulrica Ramstedt, affärsutvecklingschef på Svenska Mässan i Göteborg.
- Vi vill övergripande utveckla och stärka fordonsverkstadsbranschens affärsskapande mötesplatser.
- Svenska Mässan driver redan idag eftermarknadens viktigaste mötesplats och vi har sett ett behov av en regional mötesplats i Stockholmsregionen för fordonsbranschens servicemarknad.
- Därför har vi initierat och utvecklat konceptet Autogloben som ett efterfrågat komplement till befintliga mötesplatser, säger Ulrica Ramstedt.
Enligt Carmen Brüning, affärsansvarig för Autogloben hos Svenska Mässan, har redan viktiga branschorganisationer som FVU, Fordonsverkstadsutrustarna, MRF, Motorbranschens Riksförbund, och DRF, Däckspecialisternas Riksförbund, bekräftat att de stöder mässan.
- Vår ambition är att skapa en upplevelsefylld arena på Globen som ger bästa förutsättningar för inspiration, idéutbyte, kunskap, möten och affärer, säger Carmen Brüning och understryker att Autogloben är ett helt nytt format för Svenska Mässan som ledande arrangör av mässor och möten.
I första hand vänder sig Autogloben till företag verksamma inom motorbranschens servicemarknad – verkstadsutrustning, reservdelar, tillbehör, plåt och lack samt däck och fälg. En marknad som omsätter cirka 45 miljarder kronor varje år i Sverige.
Enbart i Stockholmsområdet finns cirka 2000 bilverkstäder samt ett stort antal gummiverkstäder och andra aktörer inom målgruppen bilservice.
Gilbert Fransson, vd för branschorganisationen Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) som är samarbetspartner med Autogloben, ser med stor tillfredsställelse fram mot fordonsverkstädernas nya mötesplats. Han välkomnar Svenska Mässans beslut om att skapa en kommersiell arena i Stockholm.
- Som det är i dag har inte alla små verkstäder i Stockholmsregionen tid eller möjlighet att resa ner till Göteborg när det är servicemarknadsmässa.
- Därför ser vi Autogloben som ett bra komplement för våra medlemmar, säger Gilbert Fransson och konstaterar att FVU:s medlemmar har förklarat att de kommer att ställa ut mangrant.
Per Johansson, vd för branschorganisationen Motorbranschens Riksförbund (MRF), berättar att de stöder Autogloben som mötesplats. MRF har gått in som samarbetspartner med särskilt ansvar för seminarieprogram.
- Vi kommer att arrangera högaktuella och intressanta seminarier med inriktning på framtidens servicemarknad och bilteknik under Autogloben.
– Spännande seminarier lockar besökare och förstärker intrycket av MRF som branschorganisation för verkstäder, säger Per Johansson.
Även däckbranschen sluter upp kring Autogloben. Det berättar Sven-Erik Fritz, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund (DRF).
- Jag har precis fått styrelsens mandat att ta frågan vidare kring vårt deltagande och samarbetet.
- Vår ambition är att få med fler från gummibranschen, som kedjorna, att delta i Autogloben, säger Sven-Erik Fritz. Han säger också att DRF är ett branschförbund som seglar i medvind. Under 2014 har DRF vuxit och har nu 850 medlemmar.
Autogloben arrangeras 3-4 februari 2016 i Globen, Stockholm av Svenska Mässan.