23948sdkhjf

Allt fler förslag på klimatsmart resande

För inte så länge sedan skrev vi om Taxiförbundet som tyckte att man skulle sälja bilen och börja åka taxi istället. Och innan dess var det biluthyrarna som tyckte man skulle sälja bilen och istället åka hyrbil. Nu kommer nästa försök för att få oss att låta bilen stå. Det är Bilpoolsföretaget Sunfleet som inlett ett samarbete med SL (Stockholms Lokaltrafik) för att ”underlätta för affärsresenärer att göra kostnadseffektiva och klimatsmarta resor i tjänsten.”

Alla företag som köper företagskort (8 300 kronor för ett år) på SL får nu ett medlemskap i Sunfleets bilpool på köpet. Faller samarbetet väl ut kan det breddas till privatresenärer.
Samarbetet ökar företagens valmöjligheter för korta affärsresor inom Stockholmsområdet och samtidigt spara pengar och resa mer klimatsmart, sägs det. Med SL’s utbyggda kollektivtrafik i kombination med Sunfleets cirka 280 bilar i 85 bilpooler i Stockholm blir samarbetet ett starkt alternativ till taxi eller ta egen bil in till jobbet i stan, heter det i informationen.
Henrik Hedberg, försäljningschef för företagskunder på SL, anser att
bilpooler fungerar perfekt för företagskunder när de ska på möten en bit utanför stan, eller behöver en större bil för transport av skrymmande saker.

Både bilpooler och kollektivtrafiken uppges ha mycket att vinna på ett samarbete. Bilpoolen kan komplettera kollektivtrafikens utbud av resmöjligheter med tillgång till en bil för resor där det behövs större flexibilitet i tid eller plats, för resor dit kollektivtrafiken inte når eller där det behövs större möjlighet att transportera varor.
Sunfleet har poolbilar vid tågstationer, flygplatser och på en mängd ställen i Stockholm. Genom samarbetet med SL blir man ett attraktivt alternativ för de företag som vill ge sina medarbetare förutsättningar att resa kostnadseffektivt, smidigt och klimat i Stockholm, konstaterar Sunfleets vd Peter Algurén. Projektet ska förstås utvärderas för att se om det har någon framtid.
Säga vad man vill, men det kommer i alla fall många förslag om hur man ska förbättra våra möjligheter till att transportera oss. Det är ju intressant samtidigt som bilen alltmer verkar befästa sin ställning i samhället. Bilförsäljningen, både av nya och begagnade, går alldeles lysande runt om i världen och den är ju fortfarande ett näst intill oslagbart transportmedel. Frågan är förstås om vi ska äga, hyra, låna, dela eller inte ha bil överhuvudtaget. Svaret på det blir nog upp till var och en. Men visst är det bra att det finns olika alternativ, det gäller bara att räkna ut vad som är mest praktiskt och ekonomiskt.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078