23948sdkhjf

Var vaksam över tuffa krav och villkor i avtalen

Som branschorganisation för motorbranschen, har MRF stora kunskaper kring de kontrakts- och samarbetsavtalsformer som förekommer i branschen. Under 2014 har MRF granskat och tolkat ett stort antal avtal mellan motorbranschens olika parter.

Med granskningen som utgångspunkt har MRF, Motorbranschens Riksförbund, arbetat fram ett antal guidelines, riktlinjer, för att vägleda både bilhandlare och verkstäder vid kontraktsskrivning.
Känner man sig osäker som bilhandlare eller verkstad, kan man som MRF-medlem rådfråga förbundsjuristen David Norrbohm som även författat de populära handböcker som finns i praktisk bilhandels- respektive bilverkstadsjuridik utgivna på MRF:s förlag.

En helt ny trend som identifierats under granskningen, är att de fristående verkstadskedjorna skärper sina affärsvillkor, berättar David Norrbohm.
– Vissa av villkoren är så långtgående att de i praktiken innebär att verkstaden frånsäger många av sina rättigheter gällande hur företaget ska drivas, konstaterar David Norrbohm.
– Vi ser också att flera verkstadskedjor har mer långtgående krav än vad biltillverkarna ställer på sina märkesauktoriserade verkstäder, fortsätter han.

Detta är på gott och ont, menar David Norrbohm. Det tryggar en affärsmässig relation och kvalitetssäkrar verksamheten, men driver även kostnader som i slutänden ska tas ut mot kunden.
– Kostnader och kundnytta har varit viktigt när vi tidigare diskuterat biltillverkarnas återförsäljaravtal eller kvalitetskrav på märkesauktoriserade verkstäder, säger han.

Framför allt reagerar David Norrbohm på den hembudsklausul som finns i en verkstadskedjas avtal. MRF:s bedömning är att klausulen är att betrakta som oskälig.
– Jag förstår att man värnar om sitt varumärke, men varför ska de ha förköpsrätt eller ens anse sig ha rätten att lägga sig i en försäljning eller överlåtelse, undrar han samtidigt som han påpekar att det rör sig inte om någon franchiseverksamhet.

En sådan är en helt annan form av affärsrelation och därmed avtalsförhållande mellan parterna.
– Vi har inlett en dialog med representanter från kedjorna. Den är konstruktiv, positiv samt ska verka till sunda avtalsgrunder, säger David Norrbohm.

Enligt honom är det viktigt att man som företagare, i det här fallet verkstad, läser igenom affärsvillkoren samt sätter sig in i vilka krav och konsekvenser som de innebär.
– Sedan har man alltid rätt att förhandla om affärsvillkoren som trots allt bygger på en ömsesidighet avtalsparterna emellan. Hembudsklausulen är ett sådant villkor som man bör bortförhandla.

Han säger också att den avreglering som skett av servicemarknaden inom EU ska stimulera konkurrens genom större valfrihet för både konsumenter och verkstäder. Inte minst ska kostnaden för bilägande bli lägre för Europas bilägare.
– Varken det svenska konkurrensverket, KKV, eller EU:s konkurrensdirektoriat är förmodligen inte särskilt glada över denna utveckling som avtalen driver på eftersom den är kostnadsdrivande, menar David Norrbohm på MRF.

Bild på David Norrbohm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064