Detta är den nya svenska sportbilen Indigo 3000R
För fem veckor sedan presenterades nyheten att von Braun Holding AB, under våren 2014, förvärvat de samlade tillgångarna efter den anrika svenska sportbilstillverkaren Indigo Cars. Kort därefter gick uppdraget med att revidera formgivningen av den klassiska sportbilen Indigo 3000 till Lighthaus Industrial Design i Göteborg. Under ledning av Hans Philip Zachau har teamet under 4 intensiva månader gjort en omfattande uppgradering av bilens design. Idag presenteras exteriör formgivning.
Sportbilen Indigo formgavs ursprungligen av Volvos tidigare exteriöra designstudiochef Hans Philip Zachau. När det nu 15 år senare blev dags att ta sportbilen till nästa nivå, föll det sig naturligt för von Braun att uppdraget tilldelades upphovsmannen med kollegor.
- Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar, berättar Hans Philip Zachau.
Behovet stod tidigt klart att man behövde definiera och skärpa upp bilens design för att kunna möta marknaden 2015. Man tvingades hålla sig inom vissa ramar för att i mångt och mycket kunna använda befintliga tillverkningsverktyg. Det samlade resultatet ger dock en helt ny upplevelse kring bilen. De 50-tal uppdateringar som gjorts kring formgivningen inbegriper bl.a. ett modifierat frontparti, som utöver LED-belysning, fått en ny grill, frontsplitter och luftintag för bromskylning. Ett helt nytt nedre bak-parti med venturitunnel, som tillsammans med den nya bakvingen förbättrar aerodynamiken markant. En modifierad motorhuv med längsgående förhöjning och luftutsläpp för att minska lyftkrafter från hjulhus. Ett mer definierat midjeparti samt kraftigare skuldror på bakskärmar. Coupé-utförandet som presenteras är i grund samma öppna bil, men med ett s.k. Coupé Package, vilket består av ett demonterbart tak, utökad ljudisolering, bättre ljudanläggning och ett skräddarsytt väskset bakom bilens säten.
- Det här är fråga om en ytterst begränsad serie av 10 unika bilar som representerar ett svenskt ingenjörs- och sportbilsarv. Vi är glada över att få vara en del av en unik produkt som lär bli något alldeles speciellt för 10 lyckliga ägare. Hur framtiden för sportbilen Indigo därefter ser ut återstår att se, men vi är naturligtvis många som går och hoppas på att få se mer av den här typen av biltillverkning i Sverige i framtiden, avslutar Hans Philip Zachau.