Kund vill reklamera delar och vill ha skadestånd
En kund köper delar i en butik, åker till en verkstad som står utanför säljarens kontroll och får delarna utbytta. Efter 9 månader kommer kunden tillbaka med delarna och vill reklamera dem. Reklamationen på delarna tar butik, och ersätter kunden med nya delar. Nu vill kunden ha ersättning (skadestånd) för arbetskostnaden också.Om kunden begär mer pengar än vad det skulle kosta butiken att få delarna utbytta på egen verkstad är det oskäligt. Det rimliga är då att kunden får motsvarande den kostnaden (skadestånd) som butiken skulle haft på egen verkstad. Kunden borde naturligtvis gjort reklamationen direkt till butiken istället för att komma in med lösa delar och begära ersättning för dem, eller vad gäller egentligen.
Svar
Om vi utgår från ovanstående så kan man först konstatera att verkstaden inte följt rekommendationen att aldrig utföra arbete med delar som kunden har haft med sig. Vidare så skulle kunden i så fall ha reklamerat tjänsten hos den första verkstaden. Låter märkligt att butiken bara tagit reklamationen rätt av, eftersom det kan ju vara verkstaden som gjort fel när de monterade in delarna första gången.
Hur som helst verkar det som att aktuell butik accepterat kundens reklamation avseende delarna och bytt ut dessa. Jag utgår från att bilägaren är konsument och då gäller ju konsumentköplagen för inköpet av delarna. En konsuments rätt till skadestånd innebär en rätt att få ersättning för de nödvändiga och skäliga merkostnader konsumenten får på grund av fel i vara. Konsumenten är dock alltid skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin ekonomiska skada. Konsumenten måste också kontakta butiken innan konsumenten drar på sig några kostnader som kunnat undvikas eller begränsas. Arbetskostnaden för att montera av de gamla delarna och montera på de nya delarna kan var en sådan skälig ersättning. Kan butiken bevisa att de ha kunnat fixa denna av- och påmontering till ett annat pris så är huvudregeln att det är det pris som gäller.
Bo Ericsson SFVF
Som en service till Motor-Magasinets läsare har vi startat en juridik-spalt i samarbete med SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening). Tjänsten är kostnadsfri och alla frågor behandlas anonymt.
Skicka frågor till: olle.holm@mentoronline.se och märk mejlet Juridikfrågan.