23948sdkhjf

Autoexpertens verkstadsmässa lockade över 3 000 besökare

Från att ha huserat i huvudlagret i Enköping och passerat mässlokaler i Örebro och Västerås var det äntligen dags för Autoexperten att inta Friends Arena. Ett nytt grepp var att flertalet varumärken lyftes fram med egen monter och teknisk personal. Ett lyckat drag för verkstadsmässan som lockade över 3 000 besökare med sina 85 montrar.

Det som började som en galen idé blev till slut verklighet - en verkstadsmässa på Sveriges nationalarena i Solna. Men för att fylla Friends Arena, Nordens största fotbolls- och inomhusarena, krävdes extraordinära insatser. Alla KG Knutssons varumärken kallades in och bads ta med monter och egen personal. Ett lyckat drag som gav mässbesökarna expertkunskap på plats och en möjlighet för producenter och tillverkare att träffa slutanvändaren i stället för leverantören.
– Planen med vår verkstadsmässa är att den ska visa våra anslutna verkstäder att de har valt rätt samtidigt som vi visar alla nytillkomna verkstäder vad vi har att erbjuda som koncept. En plan som höll, säger Cecilia Hellström, marknadskoordinator och ansvarig för mässan.
Autoexpertens avtal med Friends Arena är på två år vilket gör att besökarna får återse Nationalarenan nästa år. Mässan var öppen under två dagar, 30-31 januari, fredag och lördag.
Drygt 1 800 besökare valde fredagen och 1 000 personer lördagen. Under några timmar på fredagen bjöds också 400 elever in som går årskurs tre på fordonsprogammet.
– Idén att bjuda in representanter från våra olika varumärken blev väldigt lyckad och förstärkte upplevelsen för både utställare och besökare. Storleken och upplägget på mässan fungerade som planerat och nu behöver vi bara finjustera lite till nästa år, säger Cecilia Hellström.
Bland mässans besökare fanns drygt 700 inbjudna personer tillhörande annat verkstadskoncept eller helt fristående, en skara besökare som lär växa i takt med att mässan blir bättre och utställarna fler.
Autoexpertens verkstadsmässa är nu jämförbar med Easyfairs fordonsverkstadsmässa i Kista både när det gäller antalet utställare och besökare. Men KG Knutssons svagaste kort är utbudet av billyftar och däckmaskiner. I övrigt har man ett mässkoncept som bara kan bli bättre när det är dags igen om ett år.

Bildtext: Motor-Magasinets Klas Skarin (th) intervjuar Ted Öquist, chef för Autoexperten i samband med den lyckade verkstadsmässan i Stockholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062