Toyota vill ha tillbaka alla sina hybridbatterier
Batterierna i Toyota och Lexus hybridbilar har som regel längre livslängd än bilar generellt. Därför tillvaratas batterierna normalt först om en hybridbil returneras för återvinning eller är inblandad i en större olycka.
Toyota har byggt upp en intern återvinningskedja för Toyota- och Lexusåterförsäljarna. Hittills har det resulterat i att 91 procent av alla hybridbatterier har kunnat samlas in. Det nya målet är att samtliga gamla hybridbatterier – både nickelmetallhydrid- och litiumjonbatterier – ska återlämnas. Därför inkluderas även alla oberoende auktoriserade bilåtervinningsföretag över hela Europa i batteriinsamlingen.
Toyota har också förlängt avtalen till och med mars 2018 med de två bolag som svarar för återvinning av hybridbatterierna: Franska SNAM, som arbetar med nickelmetallhydridbatterier, och belgiska Umicore, som tar emot och återvinner litiumjonbatterier.
– Våra hybridkunder har redan gjort ett aktivt miljöval när de köper en hybridbil. Vi vill dessutom försäkra dem om att vi redan har processer för att ta hand om och ta ansvar för hybridbatterierna under bilarnas hela livscykel, säger Liis Boman som är miljöchef på Toyota Sweden.
För närvarande är det framför allt återvinning som gäller för gamla hybridbatterier. Toyota undersöker dock olika möjligheter att rekonditionera nickelmetallhydridbatterier, för återanvändning i antingen bilar eller för stationärt bruk.