Mazda mot nytt vinstrekord
Under räkenskapsårets nio första månader sålde Mazda 1 003 000 fordon runtom i världen, vilket var en ökning med 5 procent jämfört med samma period under 2013. I Europa ökade försäljningen med 16 procent till 125 000 fordon, i Nordamerika med 11 procent till 320 000 och i Kina med 10 procent till 156 000. I Sverige var ökningen 27 procent. Mazda räknar med att under det fulla räkenskapsåret, som slutar 31 mars, sälja totalt 1,4 miljoner fordon.
Mazdas framgångar beror till allra största delen på den nya generationens modeller, främst Mazda CX-5 och Mazda3. Och snart utökas floran av nya modeller med Skyactiv-teknologi och Mazdas prisbelönade formspråk ”KODO – Soul of Motion”. Nya Mazda2 har redan blivit Årets Bil i Japan och får svensk premiär i slutet av mars. Till hösten kommer dessutom en mindre crossover, CX-3, samt fjärde generationen av sportbilsikonen MX-5.
Inför helårsbokslutet håller Mazda Motor Corporation fast vid sin tidigare prognos med ett rörelseresultat på 1,52 miljarder euro, drygt 14,3 miljarder svenska kronor, och ett nettoresultat på drygt 12 miljarder svenska kronor, återigen ett nytt vinstrekord för det japanska bilföretaget.