23948sdkhjf

Dilemma för bilbranschen Ökad press från två håll

Majoriteten av de 200 chefer i bilbranschen som deltagit i KPMG Global Automotive Executive Survey uttrycker en press från två håll: å ena sidan allt strängare regelverk som kräver ett ökat fokus på optimering av traditionella drivsystemstekniker och tunga investeringar i alternativa drivsystem. Å andra sidan blir konsumenterna allt mer teknikkunniga vilket har skapat en helt ny mobilitetskultur, där konsumenterna inte bara väntar sig utan kräver nya och innovativa tjänster.
De traditionella aktörerna har de nya konkurrenterna i bakhasorna, och man tror nu att det är lika sannolikt att varumärken i IT- och kommunikationsbranschen kommer att ha en betydelse i fordonsbranschen. Men de etablerade stora fordonstillverkarna på premium- och massmarknaderna kommer att fortsätta vara ledande de närmaste tio åren.
-Alla traditionella branschaktörer kommer att behöva ha en affärsmodell som omfattar kundernas hela liv, bortom rollen som förare, samt behöva bygga upp personliga relationer för att skapa lojalitet och hänga med i fråga om gränssnittet mot kunden, säger Björn Hallin, branschansvarig för fordonsindustrin på KPMG Sverige. Precis som KPMGs trendrapport ”Me, My Car, My life” tog upp så kommer de biltillverkare som inte är beredda att investera i ny teknologi inte att överleva på lång sikt.
Dock tror över hälften av cheferna i bilindustrin att det inte är så troligt att en större förändring i befintliga affärsmodeller kommer att ske under de kommande fem åren. Bara en av tio förväntar sig en stor förändring. Den här försiktiga synen omfattar även förväntningar på marknadsledare, där nästan tre av fyra deltagare i undersökningen tror att de stora fordonstillverkarna kommer att fortsätta stå för kundrelationerna fram till 2020.
Björn Hallin, branschansvarig för fordonsindustrin på KPMG, kommenterar:
-Enbart organisk tillväxt kommer inte att kunna tillgodose framtidens behov av mobilitet och de stora fordonstillverkarna måste förkorta innovationscyklerna och få fram nya produkter. Än viktigare är att de utvecklar nya tjänster som täcker fordonets hela livscykel och introducerar dem på marknaden. I det viktiga och avgörande slaget om kundernas lojalitet måste biltillverkarna samarbeta med företag som erbjuder innovativa tekniker och tjänster. Det här tillflödet av nya aktörer gör det mycket svårare att behålla kontrollen över gränssnittet mot förare och passagerare.

Bildtext: Björn Hallin, branschansvarig för fordonsindustrin på KPMG Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063