Långa nybilsgarantier påverkar märkesverkstädernas lönsamhet
Men för många märken är ersättningsnivåerna och villkoren samt tillhörande garantiadministration långtifrån jämförbart med arbete mot fullt betalande kund, det visar den garantiutredning som MRF, Motorbranschens Riksförbund, genomfört under 2014.
Kartläggningen visar att de ersättningsnivåer och -villkor som idag råder kostar märkesverkstäderna omkring 100 miljoner kronor per år. Förmodligen är kostnaden ännu högre, enligt Joachim Due-Boje på MRF:s verkstadssektion.
Idag är minst tre års nybilsgaranti mer regel än undantag. På den svenska marknaden finns biltillverkare som har ett garantiåtagande upp till 10 år.
– Det är bra för konsumenterna med ett långt garantierbjudande och ett fint försäljningsargument, men för verkstäderna är det inte enbart positivt, konstaterar Jocke Due-Boje som under det senaste året lagt ner ett omfattande arbete tillsammans med en extern konsult på att kartlägga och analysera garantiernas ekonomi för verkstäderna.
Resultatet av MRF:s kartläggning presenterades på ett möte innan jul.
Vid presentationen deltog representanter från återförsäljarföreningarna. De fick ta del av den studie som skett av 62 objekt fördelat på 16 märken.
Denna visar att det finns klara variationer mellan märken och garantiärende. Gemensamt är dock låg eller ingen ersättning för garantiadministrationen, det är krångliga rutiner och otydliga villkor, ingen eller ojämn ersättning för felsökning samt stora variationer mellan tidverk och mekanikerarbete.
– Vi har nu tillsatt en arbetsgrupp med MRF och representanter från märkesföreningarna för tillsammans fördjupa oss ytterligare i den kartläggning som skett samt ta fram fakta, berättar Jocke Due-Boje.
Förhoppningsvis ska allt ligga framme innan sommaren, men det är både svårt och tidskrävande att hitta objekt att studera.
Även i Norge och Tyskland har motsvarande utredningar genomförts av MRF:s systerorganisationer NAF respektive ZDK. Båda visar på obalanser inom ersättningsnivåer, villkor och omfattning. Gemensamt är att en allt högre beläggning med garantiarbeten påverkar verkstadens lönsamhet i negativ riktning.