23948sdkhjf

Virtuella testmetoder för framtidens bilar

Framtidens bilar och lastbilar ska kunna testas virtuellt långt innan fordonet är byggt. UMIT Research Lab vid Umeå universitet har en nyckelroll när fordonstillverkarna Scania och Volvo Cars och simuleringsföretagen Algoryx Simulations och Modelon gör gemensam sak för att utveckla teknik för nästa generations fordonssimulatorer.

Dagens fordon är sammansatta av en stor mängd hårdvaru- och mjukvarukomponenter som var för sig är mycket komplicerade. Samspelet mellan komponenterna, föraren och omgivningen är avgörande för fordonets bränsleeffektivitet, manövrerbarhet och säkerhet. Detta skapar ett behov av att kunna testa det tänkta fordonets egenskaper på ett tidigt stadie och upptäcka eventuella systemfel långt innan det första prototypfordonet byggs.

För att möta detta behov tilldelas det treåriga projektet Virtual Truck & Bus tio miljoner kronor från Energimyndigheten, via programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, och 26 miljoner från industrin. Målet är att utveckla teknologi och metodik för fullsystemsimulering långt tidigare i produktutvecklingscykeln än vad som i dag är möjligt. Projektet bygger vidare på teknologier utvecklade vid UMIT Research Lab inom det VINNOVA-finansierade projektet Simovate.

Umeå universitets del i projektet har tilldelats 5,3 miljoner kronor.Från UMIT Research Lab deltar forskaren Claude Lacoursière och projektkoordinatorn Mats Johansson.

De nya testmetoderna förväntas ge stora förbättringar för bränsleeffektivitet, manövrering och säkerhet på framtidens bilar och lastbilar.

– Ett stort problem med dagens simuleringsteknologier är att de är låsta till olika programvaror och dataformat som bygger på olika typer matematik. Det gör det svårt att koppla samman komponenterna till användbara fullsystemsimulatorer. Detta hämmar utvecklingen. Men nu har vi en ny lösning i sikte med solid matematisk grund och generisk mjukvara, säger Claude Lacoursière.

Det är också viktigt att kunna testa hårdvarukomponenter och mjukvarumodeller under utvecklingens gång.

– Att hålla fordonets alla modeller uppdaterade och med rätt detaljnivå för den funktion de vill testa är en stor utmaning för företag. Det är också ett forskningsområde vi berör i projektet, säger Mats Johansson.

Projektet Virtual Truck & Bus stöds av Energimyndigheten under utlysningen Fordonsstrategisk Forskning och Innovation och parter förutom UMIT Research Lab vid Umeå universitet är Scania, Volvo Personvagnar samt Algoryx Simulation och Modelon. Det löper över tre år och har en total budget på 35,8 MSEK varav Umeå universitets del är 5,3 MSEK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078