23948sdkhjf

Trotjänaren Volvo 240 firas på Elmia i påsk

Den mest genuina av alla svenska bilar har fyllt 40 år. Trotjänaren Volvo 240 platsar numera i alla sammanhang. Det uppmärksammas med en jättesatsning på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping.

Påskhelgen 3-6 april bjuder på en imponerande Volvo 240-kavalkad med allt från perfekta originalare till värsta sortens custombyggen och hårdtrimmade racebilar.
Alltså en riktig högtidsstund för bilentusiaster i allmänhet och Volvo-fantaster i synnerhet.

En Volvo 240 i strikt originalskick är idag mycket eftertraktad. Toppversionerna GT eller Turbo klassas som heta samlarbilar. Riktigt så översvallande kändes inte mottagandet när modellen presenterades hösten 1974 som -75 års modell. Egentligen var det ju en 140 med modernare front och ny framvagn.

Nykomlingen ansågs praktisk och föredömligt säker men föga sportig. I synnerhet inte med klassiska B20-motorn på 82 hk. Efterlängtade 244 GLT Turbo med 155 hk som introducerades 1980 vässade givetvis Volvos image. Speciellt som Saab 900 Turbo bara hade 145 hk …

Ändå skulle det dröja innan 240-modellen blev riktig entusiastbil. Turbomodellen var helt enkelt för dyr och de vanliga versionerna för tråkiga. I bilbyggarkretsar har 240 länge tillhört de verkliga favoriterna. Det tycks inte finnas några gränser för vad som kan göras med den vitala 40-åringen. Måsvinge- och V8-bestyckade 240, bilar med Supra- och BMW-motorer, breddade, sänkta och taklösa 240 – för att inte tala om alla renodlade racebilar. Den präktiga familjefraktaren har blivit åtråvärd kultbil. Missa inte jubileumsfesten på Elmia i påsk!

Bildtext
En av bilarna som ingår i årets tema ”Volvo 240” är Magnus Opsahls Volvo 245 från Nykirke i Norge. Tanken är att både köra på tvären och jaga varvtider på racerbanan med komponenter från Pontiac GTO och Toyota Supra. Bilen är med andra ord allt annat än en vanlig herrgårdsvagn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062