23948sdkhjf

Frivillig kvalitetssäkring av serviceverkstäder

Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har gemensamt börjat utforma riktlinjer för serviceverkstäder. Det är ett direkt svar på finansmarknads- och konsumentminister Per Bolunds förväntningar efter TV-programmet Kalla Faktas granskning av bilverkstäder.

Det var tydliga besked som minister Per Bolund (MP) gav när han mötte branschföreträdare i december; branschen måste agera om det inte ska bli aktuellt med en tvingande lagstiftning.

MRF och SFVF tog ministern på orden efter mötet dit även Motormännen, Konsumentverket, ARN (Allmänna reklamationsnämnden) med flera var inbjudna.

Ett embryo till manual för verkstäderna att stötta sig emot i sitt kvalitetsarbete har redan tagits fram av branschföreträdarna. Manualen kommer att bli klar under året och distribueras såväl till medlemmar som till andra verkstäder.

– Ju större spridning och kännedom, desto bättre. Syftet är att höja kvaliteten på hela branschen, säger branschföreträdarna Joachim Due-Boje (MRF) och Bo Ericsson (SFVF) som jobbar tillsammans med utformningen.

Det blir riktlinjer på frivillig basis, men avtal ska tecknas med alla verkstäder som beställer dem. De får förbinda sig att sörja för en årlig tredjepartskontroll av verksamheten – självvalt med vilken kvalitetskontrollorganisation, men resultaten ska rapporteras till MRF och SFVF.

Till skillnad mot, till exempel manualer från Kontrollerad Bilverkstad (KBV), kommer den här mer att handla om ledningsstrukturer. Den ska bland annat innefatta avtalskännedom, personalansvar, arbetsmiljö, utvecklingsplaner och hjälp för att undvika upprepning av misstag.

– Vikten av att följa biltillverkarens anvisningar vid service och reparationer poängteras, likaledes vad som kan förväntas av arbetsgivare gentemot arbetstagare och av teknikerna på verkstadsgolvet, berättar Bo Ericsson och Joachim Due-Boje.

– Minst fyrtio procent av alla verkstäder jobbar säkert efter riktlinjerna redan i dag, men för alla andra blir det här ett hjälpmedel.

MRF och SFVF hoppas att manualen ska användas på bred front.

I en förlängning skulle dock manualens riktlinjer kunna utvecklas till ett certifierande branschgodkännande, ett slags kvalitetssäkrande körkort för att få driva bilverkstad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093