Tjänar miljoner på kryphål om supermiljöbilar
– Regeringen missade chansen att täppa till kryphålet när man förlängde supermiljöbilspremien strax innan årsskiftet, konstaterar Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, drygt ett år efter avslöjandet att bilhandeln utnyttjade systemet som ger 40 000 kr i statliga subventioner innan bilen exporteras.
Det är i det kommande numret av nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta som det avslöjas att ca tio miljoner har betalats ut för 266 bilar som inte längre rullar på våra vägar. De flesta av dessa har sålts utomlands direkt av bilhandeln utan att ha rullat en meter på de svenska vägarna, i Vägtrafikregistret finns uppgifter om att endast nio stycken har skrotats.
Syftet med supermiljöbilspremien, som infördes 1 januari 2012, är att öka försäljningen och användningen av nya bilar med låg klimatpåverkan. Vid senaste årsskiftet hade Transportstyrelsen betalat ut knappt 5 000 premier a 40 000 kr styck för nyregistrerade supermiljöbilar. När det förra året stod klart att de utlovade pengarna inte skulle räcka till alla som köpte en supermiljöbil, avstannade nyregistreringarna och osäkerheten spred sig bland nybilsspekulanterna.
– Denna brist på både pengar och klara besked kan mycket väl ha bromsat utvecklingen mot en övergång till en mer klimateffektiv vagnpark, säger Ronny Svensson, som hjälper företag att upphandla tusentals fordon varje år.
Medan endast 15 av de försvunna bilarna är den mest populära supermiljöbilsmodellen, Mitsubishi Outlander, har mer än hälften av dessa premier betalats ut för Volvos laddhybrid V60. 146 stycken.
Volvo Personvagnar är också ett av de företag som har fått flest premier för försvunna bilar, 36 stycken till ett sammanlagt värde på 1,44 miljoner kr. Alla dessa premier delades dock ut innan november 2013. Det var då Ynnor avslöjade att vissa bilhandlare hade registrerat V60-laddhybrider, fått premien på 40 000 kr och sedan exporterat den fortfarande nya bilen till företrädelsevis Holland, där efterfrågan var större än tillgången på laddhybrider.
I januari 2014, två månader efter Ynnor uppmärksammade missbruket med supermiljöbilspremier, fick Volkswagen Finans Sverige AB utbetalt 480 000 kr för tolv Volkswagen Up!, som sedan har lämnat landet.
Medan Volvo Personvagnar efter Ynnors larm slutade ansöka om premier för bilar som sedan exporterades, fick Volvohandelns PV Försäljnings KB så sent som under 2014 sju premier utbetalda för bilar som inte längre finns i Sverige.
Premierna betalas ut till den som köper och ställer på en ny supermiljöbil. De flesta premier har därför betalats ut till bilhandlare och finansbolag. Den bilhandlare som fått flest premier för försvunna bilar är Bildeve i Helsingborg, som fått 720 000 kr för 18 stycken Volvo V60. 15 av dessa premier har betalats ut efter att problemet med premier för exportbilar uppmärksammades.
Bilia och Upplands Motor finns också med i listan över handlare som fått premier utbetalda för försvunna Volvo V60. De har fått 520 000 respektive 400 000 kr för försvunna bilar.
Hedin Bil har fått 360 000 kr för nio Nissan Leaf, som är den näst mest utrangerade modellen. Idag saknas 60 av de 672 eldrivna Nissan Leaf som fått premien på 40 000 kr utbetalda. Av dessa har hälften av pengarna, 1,2 miljoner kr, betalats ut till finansbolaget Santander innan de 30 bilarna försvunnit. Det gör Santander till den näst största bidragstagaren för försvunna supermiljöbilar, efter Volvo Personvagnar.
Endast fyra av de 266 premierna för försvunna bilar har betalats ut till privatpersoner.
Lista, handlare som fått mer än fem premier utbetalda för bilar som inte rullar i Sverige
Handlare Antal Modell Summa, kr
Bildeve, Helsingborg 18 Volvo V60 720 000
Bilia, Solna 13 Volvo V60 520 000
Upplands Motor, Uppsala 10 Volvo V60 400 000
Hedin Göteborg Bil, Mölndal 9 Nissan Leaf 360 000
Bröderna Brandt, Uddevalla 6 Volvo V60 240 000
Bra Bil, Enköping 5 Volvo V60 200 000
Bild: Riksbanken