23948sdkhjf

Godkänt drivmedel som inte fungerar är biltillverkarens problem anser SPBI

BIL Sweden har i upprepade uttalanden diskuterat det problem som vissa bilmodeller har haft med det svenska dieselbränslet och förslagit att s.k. FBT-test (Filter Blocking Tendency) ska införas. SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet) vill med anledning av det ge följande kommentar:

Den standard för dieselbränslet som idag gäller i Sverige fastställdes 2011. I allt väsentligt är den densamma som i hela Europa. Standarden tillåter en inblandning av det förnybara drivmedlet Rapsmetylester (RME) med upp till 7 %, vilket för övrigt är reglerat i svensk lag. Motivet för inblandningen är att minska utsläppen av koldioxid.

BIL Sweden pekar ut OKQ8 och menar med hänvisning till FBT-tester att dess bränsle är sämre med koppling till inblandningen av RME. OKQ8 har enligt information på sin hemsida tidigare haft en inblandning av RME på 7 %, men har efter att problemen har uppdagats sänkt den till 5. Problematiken med igensatta bränslefilter hos vissa bilmodeller är ingen svensk företeelse. Storbritannien har haft problem, vilket där har föranlett att FBT-test frivilligt har införts, och problem har rapporterats även från andra länder. Detta pekar på att vissa tekniska lösningar i konstruktionen av bränslesystemen är mer känsliga än andra.

Problemen för vissa bilmodeller igensatta bränslefilter har uppstått trots att bränslet har uppfyllt gällande standarder, vilket de berörda bilföretagen har vidgått. Om ett godkänt drivmedel inte fungerar i en bilmodell är det primärt biltillverkarens problem. Branschen är dock villig att i standardiseringsarbetet göra förändringar om det kan verifieras att de är nödvändiga och om de kan anses vara rimliga i förhållande till andra krav, exempelvis minskning av utsläpp av växthusgaser.

Alla frågor som rör drivmedel, problem kopplade till användningen i bilarna och eventuella ändringar av standarder tas på största allvar av drivmedelsindustrin. Ett arbete pågår inom SPBI för att klara ut vad som är problemet och hur det kan motverkas. I detta sammanhang har BIL Sweden pekat ut ett speciellt test, FBT, som en lösning. SPBI arbetar med bl a detta test men har ännu inte kunnat verifiera att det är det lämpligaste. I Storbritannien har problemen under innevarande vinter fortsatt även sedan testet införts. Man kan därför inte dra slutsatsen att det skulle vara lösningen på problemet.

Det är uppenbart för alla att bilmotorer och bränslen måste kunna fungera tillsammans. I det syftet finns standardiseringsprocesser för drivmedel i såväl svensk som europeisk regi. BIL Sweden är, liksom flera fordonstillverkare, representerat i det svenska standardiseringsarbetet. Den produkt som nu kritiseras av BIL Sweden är alltså godkänd i detta arbete och motsvarande gäller i det europeiska sammanhanget.

Från SPBI:s sida kommer vi fortsatt och med högsta prioritet att försöka finna en lösning på problemet och kommer i det arbetet att samarbeta med BIL Sweden och fordonsindustrin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078