23948sdkhjf

Allt större gap mellan utsläppsminskning och klimatmål

Utsläppen av koldioxid från vägtrafiken fortsätter att minska, men den kraftfulla minskning som skedde mellan åren 2009-2012 har nästan helt stannat av. Utsläppen för den genomsnittliga nya personbilen minskar från 2013 till 2014 med 2,3 gram till 131 gram/km vid blandad körning). En minskning som är långt ifrån vad som krävs för att nå klimatmålen.
Tyvärr passerades inte 130 gramsgränsen under förra året heller. Det genomsnittliga utsläppet från en nyregistrerad personbil under 2014 är 131 gram/kilometer per blandad körning. Det är en minskning med 2,3 gram från 2013 års notering om 133,3 gram/kilometer. Det visar Transport-styrelsens officiella årsstatistik som i dagarna lämnats in till EU-kommissionen.
Regering och riksdag har satt upp klimatmål om att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och att utsläppen från vägtrafiken ska vara noll till 2050. De minskningar som nu kan konstateras är dock för svaga för att målen ska nås och nu krävs nya styrmedel för att nå fram.
– Vi behöver se en minskning från nya personbilar på minst 5 procent årligen för att nå målen. Det behövs nya styrmedel som premierar bilar med låga utsläpp och åtgärder som fortsätter utvecklingen mot ett mer transportsnålt samhälle, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket.
Koldioxidutsläppen minskar för personbilar som drivs med alla drivmedel förutom diesel där utvecklingen dessvärre sker i den andra riktningen, från 133,6 gram/km (2012) till 134,6 gram/km (2013) och 135,3 gram/km (2014). Ökningen beror till stor del på en kraftig ökning av andelen fyrhjulsdrivna personbilar.
– Under perioden ökar andelen registrerade fyrhjulsdrivna dieselbilar från 28 procent (2012) till 39,7 procent (2013) och 44,9 procent under 2014, säger Anders Larsson, transportregisterdirektör på Transportstyrelsen.
Sedan 2011 rapporterar Transportstyrelsen också in utsläppsvärden för nyregistrerade lätta lastbilar. Även inom detta område sker en ökning för andra året i rad. Från 165,9 gram/km (2012) till 167,2 gram/km (2013) och 170,37 gram/km (2014).
För att nå klimatmålen behöver takten som nya fordon effektiviseras öka, vilket kräver nya styrmedel. Styrmedel behövs inte bara för personbilar och lätta lastbilar utan även för tunga fordon. Att effektivisera fordonen är dock bara en del av det som krävs för att nå målen. För att nå målen behöver energieffektiviseringen kombineras med ett mer transportsnålt samhälle och en ersättning av fossila drivmedel med biodrivmedel och el.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08