Vässad spjutspets från quattro GmbH
En högvarvig mittmotor med överlägsen prestanda, en konsekvent lättviktskonstruktion, ett extremt dynamiskt chassi och ett quattrosystem med helt variabel momentfördelning gör Audi R8 till spjutspetsen i programmet. Sportbilen är helt nyutvecklad från grunden och ännu vassare både på banan och på vägen.
5.2 FSI-motorn erbjuds i två versioner, 540 hk alternativt 610 hk. Toppversionen acclererar från 0-100 km/h på 3,2 sekunder med en maxhastighet på 330km/h. Ljudet från V10-motorn, vars maximala vridmoment är tillgängligt vid 6,500 varv/min, har blivit ännu fylligare och skarpare. Den sjuväxlade S tronic växellådan och ett helt nyutvecklat quattrosystem överför kraften till vägen. I extremfallet kan 100 procent av vridmomentet överföras till fram- eller bakaxeln. Det nya prestandaläget i kördynamiksystemet Audi drive select gör det dessutom möjligt att anpassa de viktigaste parametrarna efter vägens friktion.
Vid sidan av nya Audi R8 är det även premiär för den andra generationen av R8 LMS. I utvecklingsarbetet med den nya tävlingsbilen har kollegorna från motorsport och standardbilen haft ett nära samarbete. Trots en rejäl ökning i prestanda är ca 50 procent av delarna desamma som i standardversionen av Audi R8.
Karossen i den bakhjulsdrivna GT3 sportbilen är baserad på en förstärkt ASF-kaross i aluminium och kolfiberkomposit där ingenjörerna bl.a. kompletterat med en säkerhetsbur. Det yttre skalet består framförallt av kolfiberkomposit. Den typgodkända vikten är 1 225 kg. V10-motorn är i princip identisk med den serietillverkade och levererar ca 585 hk beroende på gällande regler och restriktioner.
Försäljningen av R8 LMS till kundteam kommer att starta till säsongen 2016. I år kommer den nya racingbilen att delta i långdistanslopp och sprintlopp med fabriksteam och även finnas tillgänglig för kundkörningar via Audi driving experience.