23948sdkhjf

Hälften av bilreparationerna brister i kvaliteten

Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder visar att
drygt 53 procent av bilreparationerna får anmärkningar. Vanligast är brister
i lackarbeten och rostskydd, att man fakturerar för sådant som inte utförts
och att metodbeskrivningen för arbetet inte följts.
Sedan maj förra året gör försäkringsbranschen gemensamma stickprovskontroller på
verkstäder runt om i landet. Detta för att få en helhetsbild av och möjlighet att påverka de
skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Kontrollerna ska pågå under
tre års tid, men redan nu när 700 reparationer analyserats kan man se vissa tendenser.
– Underlaget är för litet för att dra säkra slutsatser, men visar tydligt att många
verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete, säger Mats Olausson, vd på
branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar kontrollerna.
Kvalitetsbristerna långt ifrån acceptabla
– Över hälften av de hittills kontrollerade reparationerna innehåller någon form av
avvikelse, vilket är långt ifrån en acceptabel nivå, säger Bengt Ek, chefsjurist på TFF.
Av stickproven har drygt 70 procent gjorts på avslutade reparationer och resten under
pågående arbeten. De vanligaste avvikelserna är brister i lackarbeten och rostskydd, att
man fakturerar för arbeten som inte utförts, att metodbeskrivningen för arbetet som ska
utföras inte tagits fram, alternativt tagits fram men inte följts. Annat är att demonterade
delar förvarats felaktigt.
1 (2)Stora skillnader mellan verkstäder
Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland
också mellan verkstäder inom samma kedja. Den bästa verkstaden har bara en enda
avvikelse på tio reparationer, medan det bland de sämsta finns en med 22 avvikelser på
åtta reparationer.
– Att så många verkstäder har betydande kvalitetsbrister på sina skadereparationer är ett
stort problem. Vi vet att Motorbranschens Riksförbund och BIL Sweden arbetar aktivt
med frågan och har tagit fram gemensamma ”Riktlinjer för Skadeverkstad”.
Verkstäderna själva måste börja ta problemen på allvar och åtgärda kvalitetsbristerna,
säger Mats Olausson.
Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB. En förutsättning för
att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de
medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring,
Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.
Varje försäkringsbolag kommer nu att diskutera de specifika resultaten med sina
partnerverkstäder och fortsätter arbetet med löpande kvalitetskontroller.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065