23948sdkhjf

Nya bilars design orsakar fler stenskott

Nu har högsäsongen för stenskott börjat. Mars och april är de månader då överlägset flest får sina rutor förstörda. Nya bilars design är en av orsakerna. Totalt sker över 300 000 glasskador på svenska bilar varje år.

De flesta bilägare har varit med om det någon gång: Du är på väg hem från jobbet eller till affären när det plötsligt smäller till, och så har den nyss så klara framrutan fått en spricka.

Enligt försäkringsbolaget If drabbades kunderna i mars förra året av 36 procent fler stenskott än under genomsnittsmånaden. Under april skadades ungefär lika många rutor.

Detta följer ett mönster från tidigare år – mars och april är de stora stenskottsmånaderna. Det är när snö och is smält men gruset fortfarande inte sopats upp som problemet blir som allra värst. Totalt sker över 300 000 glasskador på svenska bilar – varje år.

– Gruset är självklart viktigt för att stoppa halkan på vintern. Men på vårkanten börjar även nackdelarna med att ha småsten på vägen synas, säger Dan Falconer, bilexpert på If.

En del av problemet ligger i att dagens bilar inte alls är designade för att skydda framrutor och lampor – snarare tvärtom. Bakhjulen sitter långt bak och de hängande stänkskydd som förr kunde ses på många bilar är nu ovanliga.

– Det enda sättet att skydda sig mot stenskott är att hålla ett ordentligt avstånd till bilen framför. Har rutan väl blivit skadad gäller det att snabbt sätta på genomskinlig tejp och ta sig iväg till glasmästaren. Sprickan blir bara värre för varje dag som går, säger Dan Falconer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062