23948sdkhjf

Ögats rörelser styr strålkastarna

Opel utvecklar en ny teknik för strålkastare där strålens riktning styrs av förarens blick. Flera av Opels bilmodeller är redan idag utrustade med strålkastare där ljuset följer rattrörelsen, så vägbanan framför bilen alltid är upplyst, även när vägen svänger. Men principen med adaptiva strålkastare (AFL) kan förfinas ytterligare, och det arbetet är Opels ingenjörer i Rüsselsheim tillsammans med Darmstadt tekniska universitet igång med. ”Vi har arbetat i två år med tanken att förarens blick ska styra riktningen på ljuset. Det har helt klart vissa fördelar som kan vara till nytta för trafiksäkerheten ", säger Ingolf Schneider, Director Lighting Technology på Opel.

Avancerade system använder upp till tio kameror för att övervaka ögonrörelser. I ett första skede uppnådde Opel ett ganska bra resultat med bara en enda webbkamera fokuserad på förarens huvud, näsa och ögon för att avgöra förarens synfält. Data som samlats in av kameran sände denna information till små motorer som styrde lamporna, så att ljuset anpassades efter förarens blick. Det tog dock lång tid från beräkningen av data som samlats in genom kameran tills strålkastaren hade anpassat sig.

Nästa steg i utvecklingen är därför en kamera med infraröda sensorer och dioder som skannar förarens ögon mer än 50 gånger per sekund när det är skymning och mörkt. Snabbare processorer och elmotorer i lamporna säkerställer en omedelbar reaktion från strålkastarna när föraren förflyttar blicken. Opel har också löst problemet med att de flesta människors ögon ofta vandrar mer eller mindre oavsiktlig till slumpmässiga platser. I dessa fall är det uppenbarligen inte lämpligt att ljuset följer ögonrörelserna. Opels ingenjörer har därför utvecklat en logaritm med en fördröjning, så att strålkastaren ändrar riktning gradvis istället för att göra det ryckvis.

Nästa steg i Opels belysningsteknik är inte ett som styrs av ögonen utan en LED matrix-strålkastare som snart introduceras i en ny modell. Denna teknik gör det möjligt att köra med permanent helljus utan att blända mötande trafik. Strålkastarna i LED matrix-tekniken består av många små ljuskällor som kan tändas samt släckas individuellt beroende på var mötande trafik befinner sig. Denna teknik införs i en Opel inom de närmaste 18 månaderna. Och först senare kommer strålkastarna att kontrolleras av ögonen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.051