Ny undersökning: Färre olyckor med dubbdäck
Undersökningen har gjorts av teknologiska forskningscentralen (VTT) i Finland och man har gått igenom alla trafikolyckor med dödlig utgång från år 1997 till 2012. Underlaget har dock begränsats så att endast olyckor där person- och skåpbilar varit inblandade har tagits med. Alla olyckor med dödlig utgång undersöks noga i Finland och även bilarnas däck kollas.
Undersökningen visar att om alla bilister skulle köra med dubbfria vinterdäck på vintern så skulle olyckorna med dödlig utgång i genomsnitt öka med nio olyckor varje år.
Av undersökningen framgår också att de flesta som kör med dubbfria vinterdäck är mer erfarna bilförare än de som kör med dubbdäck, men de uppmärksammar inte hur väglaget ser ut i tillräcklig utsträckning. Undersökningen visar också att jämfört med bilförare med dubbdäck körde bilförare med dubbfria vinterdäck oftare över 20 km/t för fort samt berusade och däcken på deras bilar var mer slitna än på bilar med dubbdäck.
Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres säger att båda däcktypen har sina för- och nackdelar. Med dubbfria vinterdäck kan man köra tidigare på hösten och längre på våren och de rullar tystare. Men fortfarande är det endast dubbdäck som bäst jämnar ut olika väglag, även om friktionen på vägbanan varierar.
- Skiftande förhållanden kan överraska bilföraren med dubbfria vinterdäck till exempel vid en vägkorsning där det är vanligt med svartis och hårdpackad snö. Även om dubbfria vinterdäck annars ger bra vintergrepp så kan de överraska när friktionen varierar. Friktionen är inte lika bra överallt och skillnaden märks tydligt med dubbfria vinterdäck. För att få bra friktion behövs ett visst antal bilar med dubbdäck som ruggar upp vägbanan, säger Allan Ostrovskis.