Fria verkstäder befaras bli utestängda från skadereparationer
"Idag är det ett möte med leverantörer till branschen för att prata om riktlinjer för skadeverkstäder. Frågan är, vem kommer det här att gynna mest tror du?
Som företrädare för en verkstadsförening som arbetar 100% med verkstadsfrågor för fria och auktoriserad verkstäder blir jag fundersam. Det finns inget som visar på att fria är sämre eller bättre än märkesverkstäder men det här dokumentet (läs bilagan så förstår ni vart vi är på väg nu) styr bort jobben från fria verkstäder. I kombination med att en del försäkringsbolag (marknadsavdelningarna som inte vet något om skadereparationer) tar fram märkesförsäkringar är det här olyckligt ur konkurrens skäl. Självklart är det bra om vi kan förenkla för skadeverkstäder och få ett dokument, men det får inte bli konkurrensbegränsande.
Det man också kan fundera på är när det inte finns reparationsanvisningar eller stora brister i dessa såsom på bl a:
Ford (Europa) för nyare modeller
Chrysler
Jeep
Ssangyong
Isuzu
Ska vi inte reparera dessa bilar då? Alla generalagenter kan inte heller visa vilka utbildningar som krävs för att utföra vissa reparationer, vilken utrustning och verktyg som måste användas. Kommer det att leda till att märkesverkstan får stänga då eller? Det här leder till att många fria och auktoriserad verkstäder kommer få problem eftersom det är för många brister redan från början även om ambitionen är bra.
Det här är bara början, hur tror ni framtiden kommer utveckla sig?
Med vänlig hälsning
Bo Ericsson
Sveriges Fordonsverkstäders Förening"
http://www.bilsweden.se/servicemarknad/skadeverkstad