STCC-reglementet fastställt till minst 2017
– Vi har tagit beslutet gemensamt för att skapa stabilitet och långsiktighet för svensk elitracing. Detta ger en bra grund för team, förare, samarbetspartners och instegsklasser att satsa och investera för framtiden, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB.
Det nuvarande STCC-reglementet infördes till säsongen 2013 och bygger på samma tekniska grundtanke som NASCAR, DTM och V8 Supercars. Huvudmålet med reglementet är att skapa spektakulär, snabb, jämn och kostnadseffektiv racing för svenska förhållanden. STCC-bilarna har gemensam teknisk bas, kolfiberkaross, motor på 420 hästkrafter med förberedelse för hybriddrift och väger runt 1100 kilo.
– Helrätt beslut! Jag tycker det här reglementet är perfekt både för mig som förare och för svensk racing. Bilarna är riktigt snabba och utmanande att köra, samtidigt som de ger spännande racing för publiken, säger Thed Björk, regerande STCC-mästare för Volvo Polestar Racing.
TCTA-organisationen skapades 2012 för att se efter teamens gemensamma intressen och består av samtliga tävlande STCC-team. Organisationen samarbetar nära STCC kring ett brett område av frågor som reglemente, såväl sportsligt som tekniskt, tävlingsformat, med mera.
– I den konstellationen följer och utvärderar vi gemensamt i lugn och ro utvecklingen i världen för att se vad som kommer att kunna vara vårt nya, framtida reglemente, säger Christian Dahl, vd och ägare av Volvo Polestar Racing.
– Det här beslutet ger oss utmärkta förutsättningar för framtiden, vi kan fortsätta jobba gentemot samarbetspartners med långsiktighet. STCC-reglementet ger en mycket bra grund för snabb och spektakulär racing som samtidigt är kostnadseffektivt och väl anpassat för svenska förutsättningar, fyller Dick Jönsson-Wigroth på med, ägare West Coast Racing.
Fjolårets STCC-säsong lockade team från BMW, Volvo, Kia, Dacia och Saab. Slutgiltig anmälningslista till STCC 2015 kommer att släppas inom den närmaste tiden där antalet startande förväntas ligga på samma nivå som 2014.
– Nu ser vi verkligen fram emot årets STCC-säsong där vi glädjande nog bland annat från Team Kia/Brovallen Design kunnat presentera två nykomlingar i Kevin Aabol från Norge och andra kvinnan i STCC, Emelie Liljeström. Svensk racing har gått igenom en tuff period, men nu bygger vi tillsammans med teamen vidare mot en stark framtid och vi har utan tvekan en mycket intressant och spännande säsong framför oss, säger Jonas Lundin.