23948sdkhjf

Miljöklassificeringen av bilar bör förändras

För närvarande baseras miljöklassificering av bilar på utsläppen av koldioxid, enligt de riktlinjer som tagits fram av EU. Enligt forskare på VTI bör även skillnader i teknologier utgöra en grund för miljöklassning av bilar.

Motivet till studien är att Folksam önskat få belyst om nuvarande underlag för klassificering på ett bra sätt speglar den totala miljöpåverkan från en viss bilmodell. En mer specifik fråga är om dieselbilar, som är mer bränsleeffektiva, är att föredra framför bensinbilar trots skillnader i utsläpp när det gäller partiklar och kvävedioxid (NO2).

– Vi har funnit att nuvarande indikator, emissioner av koldioxid (CO2), inte avspeglar den fulla miljöpåverkan av en viss bilmodell, säger Lena Nerhagen, forskare på VTI.

Olika teknologier resulterar i olika mix av emissioner. Givet att det finns stor variation i bilmodeller är forskarnas slutsats att utöver CO2 så bör skillnader i teknologier utgöra en grund för miljöklassning av bilar.

– När det gäller skillnaden mellan bensin- och dieselbilar så är det viktigt att ta hänsyn till bland annat skillnaden i emissioner av partiklar, det kanske framförallt är storlek eller antal som är viktiga markörer, snarare än massa, säger Lena Nerhagen.

I VTI notat 3A-2015 beskriver forskarna översiktligt den metod som används för att beräkna de externa kostnaderna för bilars emissioner. De gör också en sammanfattning av aktuell forskning om vilka indata som bör användas i denna typ av beräkningar, liksom hur denna information har använts som underlag i policyforskning
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063