MRF och Bil Sweden bemöter Naturskyddsföreningen
Så här ser Motorbranschens Riksförbund, MRF, och Bil Sweden på frågan i en replik samtidigt som organisationerna delar riksdagens och regeringens tankar om hållbar tillväxt samt vilket långsiktigt ansvar de innebär:
"Att gå över till avståndsbaserade reseavdrag skulle slå mot ett stort antal arbetspendlare som av olika skäl har en längre resa till jobbet och idag använder bilen för att få livspusslet att gå ihop. Avdragen baseras idag på tidsvinst, eftersom tid och inte avstånd är den viktiga faktorn när det gäller hur vi kan tänka oss att resa till arbetet.
Via skattsedeln betalar vi även drygt femtio procent av kostnaden för alla kollektivtrafikresor. Reseavdragen för bil är utan tvivel också en subvention. De avser dock inte utsläpp, utan syftar till att stimulera rörlighet på arbetsmarknaden, vilket ger fler i arbete och ökade skatteintäkter till stat och kommun.
Vi delar därför inte Naturskyddsföreningens uppfattning att bilars utsläpp är subventionerade.
Tvärtom styr både EU och svenska staten mycket kraftigt mot lägre utsläpp från personbilar, både genom lagstiftning och beskattning. Svensk skatt på bilism är dubbelt så hög mot vad som är samhällsekonomiskt försvarbart. CO2-beskattningen är högst i världen. Flyget betalar, som Axelsson och Hunhammar skriver, ingenting. En tågresa betalar inte heller sina samhällsekonomiska kostnader.
Det är faktiskt så att just personbilar är hårdast miljöbeskattade av alla transportslag i Sverige. Pratet om miljöstörande subventioner av bilismen är därför helt uppåt väggarna.
Bilen är svenskarnas huvudsakliga sätt att transportera sig. Bilbranschen jobbar hårt med att minska bränsleförbrukning, emissioner och klimatpåverkan från bilarnas hela livscykel. De senaste decennierna har mobiliteten ökat samtidigt som utsläppen och olyckorna stadigt har minskat, snabbare än i vår omvärld. Våra politiker (i riksdag och regering) bör därför fortsätta att stötta den positiva utvecklingen mot snålare, tystare och säkrare fordon, men inte ge sig på rörligheten i sig, det skulle göra långt mer skada än nytta."