23948sdkhjf

Ilska över att regeringen höjer skatten på drivmedel

Motormännen reagerar starkt på regeringens förslag till höjd energiskatt på bensin med 0,44 kr/l och att energiskatten på dieselbränsle höjs med 0,48 kr/l samt att energiskatten på flytande biodrivmedel höjs i motsvarande utsträckning. Förslaget betyder att priset på en liter bensin höjs med 55 öre per liter vid pumpen och dieseln blir ytterligare några ören dyrare per liter.

-Att höja skatten så här mycket på drivmedel är ett direkt slag mot de som bor på landsbygden och som inte har något alternativ till bilen. Sverige är ett glest befolkat land med långa avstånd där många är helt beroende av bilen i sin vardag, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Detta är Regeringens förslag:

”Det är angeläget att öka den styrande effekten av energi-, och koldioxidskatterna för att stimulera till en omställning till minskade växthusgasutsläpp från vägtrafiken. Därför föreslås det att energiskatten på bensin höjs med 0,44 kr/l, att energiskatten på dieselbränsle höjs med 0,48 kr/l samt att energiskatten på flytande biodrivmedel höjs i motsvarande utsträckning. I samband med denna höjning föreslås också att energi- och koldioxidskattesatserna för bensin och dieselbränsle årligen beaktar utvecklingen av BNP.
Med hänsyn till den utsatta konkurrenssituation som det svenska jord- och skogsbruket för närvarande befinner sig i, föreslås också att näringarna i dess helhet kompenseras för den höjning som görs av energiskatten på dieselbränsle genom att den nuvarande befrielsen från koldioxidskatten ökas med 0,48 kr/l.
Ovanstående förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.
För hållbara biodrivmedel gäller i dag viss befrielse från energiskatt och hel befrielse från koldioxidskatt. Skattebefrielsen har hittills i sin helhet betraktats av Europeiska kommission som ett driftsstöd enligt de regler om statsstöd som finns i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. En av förutsättningarna för att ge statsstöd är att stödet är nödvändigt. Detta innebär bl.a. att biodrivmedlen inte får bli billigare än de fossila bränslen de ersätter, dvs. de får inte överkompenseras. I syfte att minska risken för att E85 och låginblandad etanol överkompenseras, föreslås att befrielsen från energiskatt på etanol minskas ytterligare.
Detta förslag föreslås träda i kraft den 1 december 2015.
Förslagen bedöms sammantaget öka skatteintäkterna med 4,14 miljarder kronor 2016.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063