Stockholmare fast i trafiken i 11 arbetsdagar under 2014
TomTom (TOM2) presenterar nu sin årliga rapport TomTom Traffic Index. Rapporten belyser effekterna av trängsel och stockningar i fler än 200 städer runt om i världen. TomToms rapport visar bland annat hur mycket extra tid bilister tillbringar i trafiken och vilka tider där trängseln är störst respektive minst i de olika städerna.
Traffic Index visar att resenären i genomsnitt spenderade 100 timmar extra (motsvarande 12,5 arbetsdagar) i trafiken genom att sitta i fast i köer på väg hem från jobbet 2014.
Stockholm ligger på plats 13 av de 39 europeiska städerna med mest trängsel. Det är en förbättring med en plats från 2013, då Stockholm låg på 12:e plats. Med i genomsnitt 30 minuters bilväg till arbetet satt stockholmarna fast i trafikköer nästan 11 arbetsdagar under 2014, vilket inte är någon förbättring från året innan. Trängseln i Stockholms rusningstrafik ger i genomsnitt 23 minuters försening. Måndag morgon, samt onsdag och torsdag kväll var de sämsta tiderna att ta sig ut i trafiken under rusningstrafik. Den 5 juni 2014 var den dagen där trängseln och förseningarna var störst i Stockholm.
Trafiksituationen i Göteborg och Uppsala har försämrats något sedan 2013. Båda städerna sjunker en placering. Bland de Nordiska städerna går Göteborg från plats 11 till 10 och Uppsala från plats 10 till 9. I Göteborg var den 5 juni den trängsta dagen, och i Uppsala var det den 11 januari.
Med 30 minuters bilväg till jobbet satt göteborgarna fast i rusningstrafiken i genomsnitt 17 minuter per dag vilket motsvarar 8 arbetsdagar under 2014. Motsvarande satt Uppsalaborna fast nästan 7 arbetsdagar i trafiken under 2014, med en försening på 14 minuter per dag i rusningstrafik.
– Vi vill bidra till att minska tiden vi spenderar i trafiken. TomToms trafikinformation i realtid hjälper exempelvis myndigheter att bättre hantera trafikflöden under rusningstider och transport- och logistikföretag som vill planera de bästa rutterna. Även privatpersoner kan dra nytta av TomToms realtidsinformation för att planera smarta rutter och undvika resor under de värsta rusningstiderna, säger Stefan Högberg, Nordisk försäljningschef för TomTom.
Nedan följer en lista över de mest trafikdrabbade städerna i Norden, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran innebär att en trafiktäthet på 30 % betyder att en genomsnittsförare i exempelvis Stockholm upplever trettio procents längre färdtid jämfört med en tid på dagen där trafiktätheten är som lägst och trafiken flyter fritt. Mätperioden är helåret 2014 och siffran i parentes anger placering på listan år 2013. Trafiksituationen i de Göteborg och Uppsala har försämrats något från föregående år medan Stockholms trafiksituation var oförändrad.
1.Stockholm, 30 % (1)
2.Oslo, 25 % (2)
3.Stavanger, 25 % (3)
4.Helsingfors, 22 % (6)
5.Åbo 22% (5)
6.Århus, 22 % (7)
7.Köpenhamn, 21 % (9)
8.Bergen, 20 % (8)
9.Upsala, 20 % (10)
10.Göteborg, 19 % (11)
11.Trondheim 18 % (4)
12.Malmö 16% (12)
13.Odense 14% (14)
14.Tammerfors 13% (13)
Nedan följer en lista över de femton mest trafikdrabbade städerna i Europa, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Mätperioden är helåret 2014 och siffran i parentes anger placering på listan år 2013.
1.Moskva 50% (1)
2.St. Petersburg 44% (ny på listan)
3.Bucharest 41% (ny på listan)
4.Warszawa 40% (4)
5.Rom 38% (5)
6.London 37% (9)
7.Marseille 36% (7)
8.Paris 35% (8)
9.Aten 34% (10)
10.Bryssel 33% (11)
11.Manchester 32% (21)
12.Hamburg 32% (15)
13.Stockholm 30% (12)
14.Milano 30% (ny på listan)
15.Neapel 29% (14)
För Traffic Index se www.tomtom.com/trafficindex. Indexet är nu öppet för användare att filtrera och sortera trafikdata från 218 städer i 36 länder.
Om rapporten Traffic IndexTomToms rapport “Traffic Index” är världens mest precisa barometer av trafikstockningar och trögflytande trafik i storstäder. Indexet är unikt och är baserat på historisk faktisk hastighetsdata från bilar som kört i vägnätet under perioden. Datan från navigatorerna är anonymt insamlad och med medgivande. TomToms trafikdatabas innehåller mer än tio biljoner datamätningar och det tillkommer över fem miljarder mätningar varje dag. Datan i undersökningen är baserad på historisk faktiskt hastighetsdata från bilar som kör i vägnätet under perioden. Metodiken i rapporten jämför restiden under tider då trafiken flyter fritt (”free flow”) med restider under rusningstrafik. Skillnaden uttrycks i en procentuell ökning av restiden. Indexet inkluderar hela vägnätet och data från alla tider på dygnet och alla dagar under perioden, och kan jämföras med data från föregående år. Rapporten innehåller även mer detaljerad information om de olika städerna trafiksituation som exempelvis den värsta dagen under perioden, genomsnittlig ”free flow”-hastighet och hur mycket extra tid som bilförarna kör per år.