Minskade koldioxidutsläpp med tunnare motoroljor
SAE, Society of American Engineers, har nu definitionen av de nya flergradiga motoroljorna 0W-8 och 0W-12 på sitt bord. Närmast ligger 0W-16 kopplad till den amerikanska bränslesparstandarden ILSAC GF-6 och i Europa väntas ACEA koppla C5-normeringen till 0W-20. Toyota kör 0W-16 i testsekvens och VW utvecklar en 0W-20 Long Life-olja.
Flera biltillverkare, exempelvis japanska och Volvo för VEA-motorerna, har redan släppt rekommendationer och krav på 0W-20. PSA rekommenderar 0W-30 C2 för sina nya Euro 6-motorer och flera amerikanska tillverkare, bland andra Ford ecoboost och Dodge, rekommenderar 5W-20.
Det internationella additivföretaget Infineum gör i industrimagasinet Lube (feb 2015) bedömningen att 5W-20 och 0W-XX-viskositeterna gått förbi 5W-30 innan år 2020. Tillsammans står dessa tre viskositeter för cirka 90% av volymen för personbilar i Nordamerika och Europa efter 2020.
Källa: Midland Nyhetsbrev