23948sdkhjf

Minskade koldioxidutsläpp med tunnare motoroljor

EU-direktiv, politiska sanktioner och klimatdiskussionen sätter tryck på bil- och oljetillverkarnas utveckling av oljor med lägre friktion och viskositet. 2015 års riktmedelvärde på 130 gram CO2 per km för personbilar ska enligt EU-direktiv ned till 95 gram till år 2020. Det motsvarar en sänkning med 40% jämfört bilparkssnittet 159 gram år 2007. Böter väntar för de biltillverkare som överskrider medelvärdet för deras olika modeller.
SAE, Society of American Engineers, har nu definitionen av de nya flergradiga motoroljorna 0W-8 och 0W-12 på sitt bord. Närmast ligger 0W-16 kopplad till den amerikanska bränslesparstandarden ILSAC GF-6 och i Europa väntas ACEA koppla C5-normeringen till 0W-20. Toyota kör 0W-16 i testsekvens och VW utvecklar en 0W-20 Long Life-olja.
Flera biltillverkare, exempelvis japanska och Volvo för VEA-motorerna, har redan släppt rekommendationer och krav på 0W-20. PSA rekommenderar 0W-30 C2 för sina nya Euro 6-motorer och flera amerikanska tillverkare, bland andra Ford ecoboost och Dodge, rekommenderar 5W-20.
Det internationella additivföretaget Infineum gör i industrimagasinet Lube (feb 2015) bedömningen att 5W-20 och 0W-XX-viskositeterna gått förbi 5W-30 innan år 2020. Tillsammans står dessa tre viskositeter för cirka 90% av volymen för personbilar i Nordamerika och Europa efter 2020.
Källa: Midland Nyhetsbrev
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063