23948sdkhjf

Ny tjänst förändrar eftermarknaden för bilglas

Saint-Gobain Autover lanserar nu en ny tjänst, VIN- search. Tjänsten erbjuder kraftiga förbättringar för hela marknaden, exempelvis för bilglasverkstäder, försäkringsbolag och förare. Tjänsten innebär även miljömässiga fördelar.
-Jag är övertygad om att denna tjänst kommer att till viss del förändra eftermarknaden för bilglas i grunden. Den innebär mycket stora förbättringar för alla led, från leverantörer och verkstäder, till försäkringsbolag och förare. Det är inte ofta man kan finna lösningar som både sparar tid och pengar för alla inblandade, är skonsammare mot miljön och samtidigt förbättrar servicenivån avsevärt, men allt detta är faktiskt vad VIN-search erbjuder. Samtidigt som det ytterligare förstärker vår position på marknaden, är detta förstås till gagn för alla aktörer, säger Thomas Bennet, vd på Saint-Gobain Autover i Sverige.
Den helt nya tjänsten, kallad VIN-Search, innebär i korthet att man som verkstad, genom att ange bilens registreringsnummer via inloggning på webben, får en exakt matchning till rätt vindruta, med rätt utrustning. Fram tills nu har detta varit ett stort problem för hela marknaden, att man inte med säkerhet kunnat veta vilken vindruta som ska monteras i bilen förrän man kunnat kontrollera detta fysiskt på bilen i fråga. Det har fram tills nu inneburit besvär för både förare och verkstäder, då förarna ibland tvingats transportera bilen till verkstaden för en kontroll av vindrutemodell innan montering kunnat ske. Dessutom har detta ofta föregåtts av långa utfrågningar på telefon med följden av ibland felaktig identifiering av typen av vindruta.
VIN-Search innebär ett antal stora fördelar, vilka tidigare inte kunnat uppnås:
. a) Korrekt identifiering av rutan leder till korrekt produkt, rätt utfört arbete och på utlovad tid.
. b) Avsevärt färre långa utfrågningar på telefon med förarna, räcker med att ange registreringsnumret
. c) Förarna behöver inte längre åka in till verkstaden för att visa upp bilen (rutan) innan montering
. d) Mindre påverkan på miljön eftersom färre onödiga transporter av både glas och bilar behövs
. e) Färre tidskrävande moment innebär stora effektiviseringsfördelar på verkstaden
. f) Stora kundfördelar. Verkstäderna kan erbjuda en förbättrad service både mot förarna 
och försäkringsbolagen.

Tjänsten kommer att erbjudas på den svenska marknaden under 2015.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062