Mazda visar ny historisk rekordvinst
Under räkenskapsåret ökade Mazdas totala försäljning med 5 procent till 1 397 000 enheter. Mazdas unika, och vinstgivande, Skyactiv-teknologi fanns under året i 74 % av de tillverkade fordonen. Mest sålde CX-5 före Mazda3 och nya Mazda2, som introducerades på den japanska hemmamarknaden under hösten 2014.
Med starka ökningar i både Tyskland och Storbritannien stod Europa för den kraftigaste ökningen med 14 % till 180 000 fordon. I Nordamerika steg Mazdas försäljning med 9 %, vilket innebar den högsta försälningen på 20 år, och även i Kina var ökningen 9 %.
Mazdas prognos är att under det innevarande räkenskapsåret öka sin försäljning ytterligare med 7 % till 1 490 000 fordon. Helt nya modeller är CX-3 och MX-5 och dessutom det första hela försäljningsåret för nya Mazda2. Företaget räknar med att i mars 2016 har andelen Skyactiv-produkter nått upp till 85 %.
Genom att fortsätta pågående strukturförändringar och ytterligare öka de globala produktionsresurserna förväntas resultatet under det innevarande räkenskapsåret öka ytterligare. Mazda räknar med ett ökat rörelseresultat på totalt 210 miljarder yen, drygt 15,3 miljarder SEK och en total omsättning på 3 250 miljarder yen, knappt 240 miljarder svenska kronor. Dessutom räknar Mazda med att tredubbla utdelningen per aktie till 30 yen.