23948sdkhjf

En ny generation Polestar Performance optimeringar är här

Den nya generationen Polestar Performance-optimeringar för Volvo-modeller med Drive-E-motorer är här, med ett nytt koncept där drivlinan är optimerad tillsammans med motorn.
– Den nya generationen är ett stort steg framåt. Genom att expandera våra optimeringar till drivlinan kan vi erbjuda en helt ny dimension av förbättrad körupplevelse för prestanda-orienterade Volvo-kunder, säger Christian Dahl, vd för Polestar.

Den nya generationen, tillgänglig för majoriteten av Volvo-modeller med de nya Drive-E-motorerna, inkluderar optimerad motorprestanda, gasrespons, växlingshastighet, växlingsprecision och off throttle-respons. Alla ändringar är gjorda med certifierad utsläppsnivå, bränsleförbrukning, serviceintervaller och Volvo-garanti oförändrade.

– Vi har öppnat ett enormt område av förbättringar vad gäller körupplevelse genom att arbeta med drivlinan kombinerat med den avancerade tekniken i de nya Drive-E-motorerna. Vi kan erbjuda Volvo-förare vår 20-åriga motorsporterfarenhet i en spännande produkt utan några nackdelar vad gäller driftsäkerhet, miljöpåverkan eller säkerhet, säger Henrik Fries, Product Development Director på Polestar Performance.

Expansionen till att optimera drivlinan är ett resultat av det intensiva samarbetet med Volvos utvecklingsavdelning och Aisin Warner för Volvo S60 och V60 Polestar. Ett antal förbättringar hittades under utvecklingsperioden som utnyttjas i den nya generationen av Polestar Performance-optimeringar.

Optimeringarna är utvecklade för prestanda i mellanregistret som förbättrar körupplevelsen och körbarheten i ett brett antal av situationer, tack vare expertisen av Polestars och Volvos ingenjörer samt testförare.

– Vi använder samma filosofi när vi utvecklar optimeringarna som för våra tävlingsbilar. Körbarhet är allt i racing; det handlar om att ha effekt tillgänglig när du behöver det och att ha kontroll. Det är precis samma sak när du kör en vanlig bil. Desto mer exakt respons på kommandon och förutsägbarhet från drivlinan; desto mer kontroll för föraren. Detta är något som vi har lyckats med i den nya generationen där vi har fokuserat på körbarhet i mellanregistret - de varvtal man oftast kör på - för motorerna och kombinerat det med en vidareutvecklad växellåda och gasrespons. Detta är nästa nivå av körupplevelse för Volvo-bilar, säger Thed Björk, test- och racingförare för Polestar, tillika regerande STCC-mästare.

De första optimeringarna släpps i sista veckan av juni, med början för T6, T5, D5 och D4-motorerna. Över 140 olika varianter av optimeringar kommer att släppas under de kommande månaderna, prenumerera på vårt nyhetsbrev på www.polestar.com för att få information om din modell.

Gasrespons
Gasreponsen har optimerats för förbättrad feedback och respons, exempelvis vid en omkörning eller under aktiv körning på en kurvig väg. Kalibreringen innebär att motorn svarar snabbare på förarens kommandon och ger därigenom en mer precis körupplevelse.

Växelhastighet*
Växlingshastigheten har ökats för att bilen ska accelerera snabbare och reagerar mer direkt på förarens kommandon, exempelvis vid en snabb nedväxling inför en omkörning. En snabbare växellåda ger föraren mer direkt kontroll över bilen.

Växelprecision och gear hold*
Växlingarna har kalibrerats för att ge en mer direkt och precis körupplevelse samt snabbare acceleration. Växelpunkterna har kalibrerats för att effektivt utnyttja den optimerade prestandan i motorns mellanregister. Gear hold-funktionen håller växeln under kurvtagning med höga laterala g-krafter, något som hindrar oönskade växlingar mitt i en kurva som kan sätta bilen ur balans.

Växel- och motorrespons*
Växellådan och motorn har kalibrerats för att ge snabbare respons när föraren snabbt släpper gasen under en kort period, exempelvis under en kort inbromsning inför en kurva. Funktionerna håller bilen i balans under snabb kurvtagning och ger föraren bättre kontroll över bilen.

Motorprestanda
Alla Polestar-optimeringar är utvecklade för att ge mer prestanda i motorns mellanregister där föraren använder det som mest under aktiv körning. Exempelvis under en omkörning eller på väg ut på en tätt trafikerad motorväg. Den ökade prestandan i mellanregistret i kombination med optimeringen av växellådan och gasresponsen gör bilen mer dynamisk och responsiv att köra.

* = Enbart för automatväxellåda
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064