Sätter bränslerekord med 2,0 l/100 km
Bränsleförbrukningsrekordet bekräftar de teknologiska framsteg som gjorts i de nya Euro 6-klassade BlueHDi-dieselmotorerna och dess bidrag till lägre koldioxidutsläpp.
Rekordet sattes i slutet av april på Peugeots testbana i Belchamps i sydöstra Frankrike. UTAC (Union Technique de l’Automobile du motocycle et du Cycle) var på plats och övervakade det 38 timmar långa testet, som slutade med ett minst sagt imponerande resultat.
Efter drygt ett och ett halvt dygns körning stod det klart att nya 208 kommer 2 152 kilometer på en tank med 43 liter diesel. Det är en genomsnittlig förbrukning på aktningsvärda 2,0 l/100 km vilket gör att Peugeot 208 kammar hem bränslerekordet för långdistanskörning bland serietillverkade standardbilar. Rekordhållaren är en 208 utrustad med 1,6 liters BlueHDi dieselmotor med Stop&Start och 100 hästkrafter, som är kopplad till en 5-växlad manuell låda. Flera förare var med och bidrog till rekordet med deras insatser under tre till fyra timmars körning.
Den testade versionen av 208 lanseras hos de svenska återförsäljarna under sensommaren. Med en genomsnittlig förbrukning på 3,0 l/100 km i blandad körning enligt den officiella europeiska körcykeln och ett koldioxidutsläpp på låga 79 g/km placerar sig 208 högst upp på pallen i segmentet med den nya dieselmotorn, men även utrustad med den 3-cylindriga bensinmotorfamiljen PureTech.
Förutom en modern, effektiv dieselmotor är den testade versionen av 208 standardutrustad med en aerodynamisk bakspoiler och ultralättrullande däck, Michelin Energy Saver+, med extra lågt rullmotstånd. I kombination med nya 208:ans dynamiska egenskaper – kompakt, lätt och rolig att köra – bidrar både aerodynamiken och däckvalet till det imponerande förbrukningsresultatet.