Motor-Magasinets juridikexpert utbildade beredningsjurister
SFVF tillsammans med Upplands Motor och bl a Magnus Annersten höll teknikutbildning för beredningsjurister, externa jurister, ledamöter, ordförande (som är domare eller har domar bakgrund) till ett lärorikt verkstadsbesök.
Utbildningen började med ett teoripass och schematiskt med sprängskisser förklara hur motorer fungerar, var sitter alla delar och hur bilar är byggda.
Var sitter en koppling, hur fungerar den, hur ser den ut, samma sak gjorde med bromsskivor, kamrem, spännrulle o s v. Hur omnämnda bildelar i praktiken ser ut, vad de har för funktion och var de sitter i bilarna.
Även andra delar i bilens teknikutveckling diskuterades såsom canbus, LIN-när och MOST nätverk. För att ytterligare förklara hur bilar fungerade hann vi även med att visa och förklara hur bilar är byggda strukturellt med olika stålsorter, plaster, kompositmaterial och vilka konsekvenser det kan få vid skadereparationer.
Många var frågorna om teknik, rostiga bilar och rostskyddsgaranti. Därefter fick alla se bilar under huven och underifrån och ytterligare förklaringar var vissa delar sitter och vad dom gör.
Den 27 augusti kommer SFVF ha samma typ av utbildning för Konsumentverket och den nya avdelningen Hallå Konsument.
Som SFVF även har informerat om tidigare kommer det ske förändringar 1 juli på konsumentområdet. Den samlade bedömningen är att dessa förändringar kommer leda till betydligt fler ARN anmälningar. Det är ett skäl till varför SFVF utbildar mängder av verkstadsmedarbetare hos fria verkstäder, generalagenter och auktoriserade verkstäder.