Motormännen varnar för flera av VW-gruppens bilmodeller
– Det är mycket dåligt att en av världens största biltillverkare inte vill ta sitt ansvar för en dålig produkt. Volkswagen har känt till bristerna med konstruktionen av kamkedjan under flera år och de gör inget åt saken. Det blir ägarna som får ta smällen när kamkedjan går av. Det gör oss mycket irriterade och därför ber vi våra medlemmar att noga överväga ett köp av modellen. Att Motormännen utfärdar en sådan varning är sällsynt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.
Kamkedjan är vanligtvis mycket slitstark i sin konstruktion. I de fall det ändå uppstår problem kan det vara för att kedjan blivit utsträckt, och då öppnas och stängs inte motorns ventiler i exakt rätt tid.
Redan 2013 beskriver försäkringsbolaget Länsförsäkringar i en rapport att VW Golf har överlägset flest antal fel på kamdrivningen. Modellen Golf har i princip hälften av de tio jämförda bilmodellernas försäkringsärenden vad det gäller sådana problem. Detta bekräftas även av flera andra försäkringsbolag.
När Motormännen frågar Volkswagen om vilka goodwill-riktlinjer som gäller i Sverige vid sådana här problem och vad deras egna fackmässiga service innebär för att minska risken för sådana här haverier så de kan de inte ge några konkreta svar.
– Vi kan som konsumentorganisation aldrig vara nöjda med att en generalagent inte står upp och löser uppenbara problem som de känner till om sina produkter. Hade problemet uppstått i USA hade Volkswagen kallat tillbaka bilarna med en gång och åtgärdat felet. Det tycker vi att de ska göra i Sverige också, avslutar Carl-Erik Stjernvall.
Bilmodellerna som berörs är av modellår 2006-2014, samt har 1.2TSI eller 1.4TSI motor:
Volkswagen Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat
Audi A1, A3
Skoda Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia