23948sdkhjf

Autobutler.se rundar 200 000 kunder

Efter ett år med stora, utländska investeringar och vunna konceptpris, har verkstadsportalen fått ett starkt fotfäste och rundade förra veckan kund nummer 200 000. Få aktörer i verkstadsindustrin gav autobutler.se en chans efter att portalens grundare Christian Legêne och Peter Zigler den 9 augusti 2010, lanserade idén om att göra verkstäder synligare på nätet.

Men sedan starten har verkstadsportalen sett en stadig ökning i antalet bilägare som letar verkstäder på nätet och nådde i april över 200 000 registrerade kunder. Samtidigt är det varje månad betydligt fler bilägare som besöker den prisbelönta portalen med över 100 000 unika besöka per månad.

-Svenskarna har nu på allvar tagit åt sig de nya, digitala möjligheterna och för de flesta är priset inte den viktigaste parametern för val av verkstad. Bilägarna vill vara säkra på att verkstaden som de väljer levererar hög kvalitet. Önskan om fasta priser, ordentliga reservdelar, reparationsgaranti och årlig kvalitetskontroll är mycket viktigare än priset, säger Christian Legêne. 2 ut av 3 kunder på portalen väljer inte den billigaste verkstaden.

I mars införde autobutler.se skärpta kvalitetskrav för sina anslutna verkstäder. Förutom att gå efter MRFs reparationsavtal, ska verkstäderna nu gå igenom en oberoende och obligatorisk, årlig stickprovskontroll, utförd av KBV. Dessutom kräver portalen att verkstäder antigen är auktoriserade medlemmar av utvalda kedjor eller accepterar en årlig verkstadskontroll av ett erkänt företag som KBV. Slutligen måste de medverka i öppna användarrecensioner på nätet och gå efter allmänna reklamationsnämndens beslut vid tvister. Autobutler.se har tvingats avsluta sitt samarbete med över 40 partners som inte uppfyller kvalitetskraven.

- Vårt arbete för att säkra kvaliteten med bland annat oberoende stickprovskontroller och utökade krav på de anslutna verkstäderna ger en väsentligt bättre konverteringsgrad och generellt nöjdare kunder, säger Legêne, som bara har fått positiv respons på kraven från bilägare.

Det är mer en regel än ett undantag att vi går på nätet vi köp av produkter. Det nya är nu att vi gör samma sak när vi skall boka eller läsa om tjänster.

- Även om verkstadsindustrin inte är känd för att vara den mest digitala, upplever vi nu en mindre revolution bland bilägare som i stigande grad väljer verkstad baserat på andras upplevelser. Om man förr i tiden frågade grannen, är ens val i dag mycket mer baserad på till exempel användarrecensioner”, förklarar Christian Legêne som redan i dag har över 32 000 användarrecensioner via tillhörande verkstäder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064