DS öppnar ny konceptbutik i Stockholm
DS-modellerna återintroducerades på marknaden i mars 2010 i och med lanseringen av modellen DS 3, som i rask takt följdes av DS 4 och DS 5. Sedan snart ett år tillbaka är DS ett självständigt premiummärke inom den franska bilkoncernen PSA Peugeot Citroën. Modellnamnet DS, som i Frankrike uttalades som la Déesse, gudinnan, står också för ”innovativ lyx från Paris” och förkroppsligar sin unika stil och innovation från arvet av den ursprungliga DS-modellen, DS 19, som premiärvisades på vårsalongen i Paris för precis 60 år sedan. Den tillhör bilindustrins klassiker och har närmast ikon-status idag.
Med skivbromsar som standard framtill och servo- och hydraulisk växellåda, kan DS19 inte beskrivas som något annat än revolutionerande när Citroën lanserade den 1955. Den klassiska bilen firas nu med pompa och ståt under en hel vecka – DS WEEK – i Paris den 18-24 maj. Närmare 700 klassiska DS-modeller beräknas rulla på Paris gator och boulevarder på lördag och söndag.
Sedan återlanseringen 2010 har det sålts ca 550 000 bilar av märket DS. I Europa distribueras DS av Citroën hos ett begränsat antal selektiva handlare. Stärkt av sina stora framgångar i Kina, där man vid introduktionen av DS-modellerna valde att marknadsföra DS via ett eget återförsäljarnätverk, så kallade DS Stores, har man beslutat att etablera DS Store i 200 metropoler världen över. Stockholm är en av de utvalda metropolerna, nummer fem i Europa efter Köpenhamn, Royan, Bryssel och Paris, och det är Hedin Bil som nu öppnar en konceptbutik för DS i Akalla.
-Valet av Stockholm grundar sig på att Sverige är en marknad med ovanligt hög andel premiumbilar. För att etablera DS på den svenska marknaden behöver vi ett ”showroom” som återspeglar vad DS står för och som kan erbjuda den service som kundgruppen efterfrågar, förklarar Simon Rivier, brand manager för DS-märket i Sverige, och tillägger: -Öppnandet av en DS STORE i Stockholm medför ett mervärde för märket. Bilhallen ska andas premium och förmedla kärnvärdet i det franska premiummärket och utstråla ’Spirit of Avant-Garde’.
Johan Olsson, som är ansvarig för Hedin Bils anläggning i Akalla, ger följande motivering till deras satsning:
-DS Store innebär att man får se bilarna i en miljö som inte liknar någon annan vanlig bilhall. Som kund ska man känna sig väldigt välkommen och få en upplevelse av att det är något extraordinärt när man väljer sin bil. Vi tycker satsningen är jättespännande. Vi tror på konceptet och gillar produkterna. Och flera intressanta modeller kommer att lanseras framöver. Därför tror vi att vi kan nå stockholmarna och lyckas attrahera dem som vågar sticka ut.