23948sdkhjf

Så kan nya bilars utsläpp minskas

Långsiktiga mål, stegvisa skärpningar av gränsvärden, tydlig och obligatorisk konsumentinformation och ett stigande drivmedelspris. Så sänks utsläppen från nya bilar effektivast, visar 2030-sekretariatets nya studie ”Vad Avgör?”, en unik granskning av nya bilars utsläpp 2001-2014 i Sverige och sex centrala jämförelsemarknader.
- Policy gör skillnad. Med rätt spelregler kan vi nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta år 2030, där energieffektivare fordon har en lika viktig roll som bytet av drivmedel och ett ändrat beteende, säger Jakob Lagercrantz, projektledare för 2030-sekretariatet.

Studien pekar ut Nederländerna och Norge som föredömen; här är nya bilars utsläpp lägst och fortsätter att minska i rask takt. Det beror på tydliga, långsiktiga mål med återkommande skärpningar, men också på ett kreativt användande av stimulans såsom att miljöbilar får gratis p-platser eller tillgång till bussfilen. För Sverige är läsningen mer bekymmersam; av alla granskade länder är Sverige det enda där utsläppsminskningarna nu avstannar.

- En supermiljöbilspremie räcker inte långt när hela fordonsparken ska ställas om, och här är bristen på besked om förmånsbeskattningen, fordonsskatten och drivmedelspolitiken förödande. Dessutom har inte svenska kommuner rätt att gynna grön bilism såsom man kan i många andra länder. Sammantaget blir signalen tydlig: För att minska utsläppen från nya bilar måste Sverige sluta tro att vi är bäst och börja lära av de som faktiskt är det, säger Jakob Lagercrantz.

Frankrike var först att införa bonus-malus-beskattning av nya bilar, som regeringen vill införa i Sverige 2017. Men utsläppen från nya fordon är inte imponerande låga.

- Bonus-malus är inte en mirakelkur som ensamt får ner nya bilars utsläpp till en hållbar nivå, vilket det ibland kan verka som i den svenska debatten. Det behövs en arsenal av stymedel, och dessutom måste man våga ta i rejält i båda ändarna av bonus-malus-systemet så att det blir tydligt lönsamt att göra rätt och dyrt att välja en utsläppsvärsting, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores och initiativtagare till 2030-sekretariatet.
För att kunna accepteras och användas i alla läger, utgår rapporten ifrån EU:s officiella data för nya personbilars utsläpp. Klimatnyttan med biodrivmedel finns alltså inte med, och därmed ser Sveriges situation något mer positiv ut än den faktiskt är – från en topp på uppemot en tredjedel av nybilsförsäljningen, står bilar anpassade för förnybara drivmedel nu för enstaka procent av marknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11