Volkswagen 1-2-3 i Rally Portugal
Det gör Volkswagen till det första märket som lyckats med det sedan specialsträckan med bonuspoäng till de tre bästa introducerades. De sammanlagda 122 poängen till VM-ställningen för förare, kartläsare och konstruktör är pricken över i efter det extremt spännande Rally Portugal. Alla fyra tillverkarna, förutom Volkswagen, teamen från Citroën, Hyunday och M-Sport-Ford kämpade om segern och höll tusentals fans i spänning ända in till slutet.
Från Volkswagens styrelse kom Dr. Arno Antlitz (ekonomichef) and Dr. Heinz-Jakob Neußer (teknisk utveckling) till Rally Portugal för att följa fabriksteamet.
- Trippelsegern är en fantastisk framgång för Volkswagen. Det understryker att förare, co-drivers och hela teamet är riktmärket för alla, i extremt svåra förhållanden för både förare och bilar, sade Dr. Neußer, som också ansvarar för Volkswagens engagemang i motorsport.
- Samtidigt bevisade den öppna kampen om segern hur fascinerande VM i rally är - en första klassens scen för våra bilar. Jag är stolt över hela vårt team.
Latvala hade fördel på fredagen men skuggades av Ogier på lördag och söndag. Den spännande duellen om segern utspelade sig ända fram till slutsträckan, den klassiska "Fafe" där segern gick till Latvala med en marginal av 8,2 sekunder. Inför sista sträckan skiljde bara 10,4 sekunder mellan Jari-Matti Latvala och Sébastien Ogier. Andreas Mikkelsen på tredje plats låg bara ytterligare 16,4 sekunder bakom. I mål skiljde bara 28,6 sekunder mellan de tre första - översatt till avstånd var det 0,2 procent av specialsträckorna, och bara 0,065 procent mellan Latvala och Ogier.
Förhållandena i Portugal visade sig bli svåra för förare, kartläsare och WRC-bilarna. För första gången sedan 2001 kördes rallyt i den norra delen av landet igen. Det visade sig vara okänt territorium för de flesta tävlande. Specialsträckorna täcktes av ett tjockt lager av löst grus som gav allt bättre väggrepp ju fler WRC-bilar som passerade. Däcksvalet blev därmed en utmaning. Det snabbaste var Michelins tävlingsdäck med mjuk gummiblandning. Med det antal däck med mjuk eller hård gummiblandning som fanns att tillgå var utmaningen att hushålla med dem över de fyra dagarnas tävlande.
Duellen mellan Jari-Matti Latvala och Sébastien Ogier i Portugal var också en duell mellan de mest framgångsrika nationerna totalt i WRC. När den femte omgången för säsongen inleddes låg de två mest segerrika länderna i WRC-historien sida vid sida. Jari-Matti Latvalas seger gav Finland ett försprång. Volkswagens förare Latvala och Ogier är de enda deltagarna från respektive land i WRC-toppen och de kämpar mot varandra med identisk utrustning. Inför kommande WRC-tävlingar har Finland nu ett litet övertag med 173 segrar mot Frankrikes 172.
Det var också ett framgångsrikt rally för Portugal. Tillsammans med Jari-Matti Latvala vann chefsmekanikern Jose Azevedo da Silva och mekanikern Rui Cabeda sitt hemmarally. Dessutom höll sig alla tusentals fans längs rallyvägarna och i serviceparken, inom säkerhetszonerna vilket gjorde Rally Portugal till en stor framgång.
Volkswagen vann elva av de femton specialsträckorna i Rally Portugal och har varit snabbast på 392 av 569 möjliga specialsträckor sedan januari 2013. Dessutom, för 23 gången av 30 möjliga Power Stages, var det ett av Volkswagen-paren som tog hem de tre bonuspoängen för snabbaste tid - Ogier/Ingrassia. Sedan Rally Monte Carlo 2013 har det funnits 87 tillfällen att ta bonuspoäng. Volkswagens förare har gjort det vid 52 tillfällen.
Volkswagen har återtagit en dubbel ledning i VM-tabellen för förarare och co-drivers. Ogier leder med 102 poäng före Mikkelsen med 63 poäng. Jari-Matti Latvalas seger flyttar upp honom från nionde till femte plats. Volkswagen är nu 43 poäng före Citroën.