En miljon Mazda CX-5
Mazdas nya modell i det kraftigt växande kompakta suv-segmentet introducerades allra första gången i februari 2012. Förutom Mazdas egenutvecklade Skyactiv-teknologi är CX-5 även den första modellen som har Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion”. Den stora succé som CX-5 givit Mazda runtom i världen är även en av orsakerna till att Mazda de senaste åren kunnat redovisa rekordvinster.
Sedan introduktionen har CX-5 vunnit ett 60-tal priser och utmärkelser runtom i världen, bl.a. Car of the Year Japan 2012-2013. Modellen var Japans mest sålda SUV både 2012 och 2013 och är även Mazdas mest sålda modell i flera europeiska länder, bl.a. Tyskland. I Sverige har Mazda CX-5 hittills vunnit samtliga jämförelsetester, senast även i sin uppdaterade 2015-version, som lanserades på den svenska marknaden i slutet av mars.
- Jag är naturligtvis mycket glad att CX-5 på bara tre år och fem månader har nått en miljon tillverkade exemplar, säger CX-5:s utvecklingschef Masashi Otsuka. Jag vill gärna tacka alla som både köpt och stött Mazda CX-5 runtom i hela världen. Detta har stärkt oss och garanterar att vi kommer att utveckla CX-5 så att den i framtiden fortfarande kommer att vara ett minst lika populärt val av bil för aktiva människor.
Till en början tillverkades Mazda CX-5 endast i Ujina Plant vid Mazdas huvudfabriker i Hiroshima, men numera finns tillverkning av modellen både i Kina, Ryssland, Malaysia och Vietnam. De bilar som säljs i Europa kommer dock samtliga från fabriken i Japan.