Hyrbilskiosken kommer till Sverige
– Tillgänglighet är A och O i den här branschen. Vi måste anpassa oss efter våra kunder och hyrbilskiosken tror vi är ett utmärkt sätt att göra just detta. Vi har kört tester i fem år för att få fram den bästa funktionaliteten. Nu kan vi erbjuda våra tjänster på kundens villkor, Niklas Siljeblad, vd på Hertz Sverige.
Kiosken är 100 procent automatiserad. Den gör körkorts- och och kreditkortskontroll och man betalar på plats via en betallösning. Stations- eller verkstadschefen får en specialutvecklad app i sin mobil så att man hela tiden kan ha översikt över flödet. Det går bra att förboka eller boka bilen på plats.
– Kiosken har en inbyggd värmetermostat och kan stå utomhus året runt. Man kan komma till kiosken utan förbokning och få ut en bil på bara några minuter, säger Niklas Siljeblad.
Kioskerna är en del av Hertz satsning på mobilitet och hållbart resande, att alla ska ha tillgång till bil utan att äga en. Utrullningen av samtliga kiosker påbörjas i maj.