FordonsData officiell partner till Ford Motor Company
sig officiell partner till Ford Motor Company AB. Efter att Kobra II uppnått full
certifiering har vi ett godkänt affärssystem för Fords återförsäljare och auktoriserade
verkstäder.
FordonsData Nordic AB har utvecklat samtliga funktioner i sitt Dealer Management System
(DMS) Kobra II i enlighet med Fords riktlinjer och krav för att bli godkänd systemleverantör till
Fords återförsäljare. Under 2013-2015 har ett stort arbete pågått med utveckling, testning
och pilotprojekt tillsammans med Ford Motor Company AB. Ett flertal olika återförsäljare,
bland annat Bilfocus i Dalarna AB, Wikmans Bil i Gävle AB och Rask & Björck Bil AB har
agerat testpiloter för att säkerställa att Kobra II-systemet kommunicerar på rätt sätt med
Fords globala system.
- Vi har sedan många år flera Ford-återförsäljare som kunder och det ska bli både
roligt och spännande att fortsätta leverera Kobra II och Bilkalkyl till dem och till andra
Ford-återförsäljare. Med vårt DMS får de marknadens mest kompletta och
välintegrerade systemlösning från en godkänd leverantör som stödjer alla deras
affärsprocesser, förklarar Daniel Liljebladh, CEO på FordonsData Nordic AB.
Varje anpassning har testats av Ford Motor Company of Europe som certifierar
systemleverantörens arbete och godkänner att anpassningen är klar att använda.
- Vi ser fram emot ett givande samarbete med FordonsData, säger Christian Lysholm,
servicemarknadschef på Ford Motor Company AB. Vi har haft en nära dialog under
hela certifieringsprocessen och har stort förtroende för Kobra II som affärssystem och
för FordonsDatas organisation och kundsupport.
För Ford-återförsäljaren innebär certifieringen en kvalitetsstämpel och garanti att
systemet man använder är godkänt av Ford och att det fungerar tillsammans med Fords
andra system. Tidigare har endast tre andra system varit godkända och som
Fordåterförsäljare har man nu fått ett fjärde alternativ att välja på.
- FordonsData har uppnått full certifiering som ett godkänt affärssystem för Fords
återförsäljare och auktoriserade verkstäder. Vi välkomnar FordonsData som ett nytt
alternativ för Fordhandeln, förklarar Christian Lysholm på Ford Motor Company.
För att bli godkänd som partner, och kunna bli certifierad som systemleverantör, krävs att
man har minst fem installationer hos olika Fordåterförsäljare samt 5 % marknadsandel på
marknaden. Man förbinder sig även att anpassa sitt affärssystem efter Fords riktlinjer och att
ständigt vidareutveckla systemet utifrån löpande förändringar.
- Det är ett hedersuppdrag att få arbeta med ett så genuint varumärke som Ford.
Tillsammans med Ford skapar vi en bättre IT-vardag för deras återförsäljare, förklarar
Daniel Liljebladh, CEO på FordonsData Nordic AB.