Rekordökning av laddbara fordon i maj
Likt marknaden för personfordon i stort noterade de laddbara fordonen en ny rekordökning under maj. Återigen är det laddhybriden Mitsubishi Outlander, tjänstebilsförarnas favorit, och elbilen Nissan Leaf, privatpersonernas favorit, som är mest populära. Endast 10 % av Sveriges Mitsubishi Outlanders är privatägda, vilket kan jämföras med Nissan Leaf där hela 53 % av beståndet ägs privat. Sett till hela beståndet är dock fortfarande 80 % av de laddbara fordonen ägda av juridiska personer
− Trenden just nu är att andelen privatägda elbilar och laddhybrider ökar, vilket är en spännande utveckling eftersom det tyder på att privatpersoner börjar se totalekonomiska fördelar med att byta till elbil, eller att det upplevda värdet av mijlöhänsyn väger upp merkostnaden. Här är det Nissan som visar vägen med attraktiva leasingupplägg till privatmarknaden som jag hoppas att fler tar efter, säger Olle Johansson, vd, Power Circle.
Förhållandet mellan antalet laddbara fordon och antalet publika laddpunkter, CPEV, uppvisar en oroväckande nedåtgående trend. Just nu finns 0,08 laddpunkter per laddbart fordon.
- Även om laddinfrastrukturen blir bättre och bättre så oroas jag av att det går för långsamt. En snabbt växande laddbar fordonsflotta behöver mötas med ökade satsningar på laddinfrastruktur. Jag hoppas att det kommande klimatinvesteringsstödet kan vända denna trend, säger Olle Johansson.
Enligt Laddinfra.se, Sverige nationella databas för laddinfrastruktur, finns just nu ca 1 275 laddpunkter fördelade på 370 publika laddstationer över landet.
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 241 st), Renault Kangoo (776 st) och Tesla Model S (574 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (3 112 st) och Volvo V60 (1 235 st) vanligast.