23948sdkhjf

Toyota återigen världens mest värdefulla bilmärke

Toyota placerar sig än en gång i topp bland världens bilmärken i den årliga internationella BrandZ-undersökningen. Varumärket värderas till 28,9 miljarder dollar, motsvarande närmare 245 miljarder svenska kronor.

Under de tio år som BrandZ-rapporten har publicerats, har Toyota rankats som det högst värderade bilmärket åtta gånger.

”BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands” mäter varumärkesvärden baserat på intervjuer med mer än två miljoner konsumenter i drygt 30 länder världen över. Enligt BrandZ är konsumenternas uppfattning om ett varumärke en av de viktigaste faktorerna när det gäller hur varumärket ska värderas.

Det globala varumärke som värderas högst av alla i undersökningen är Apple, som i år därmed petar ner Google från förstaplatsen.

Totalt återfinns sex bilmärken med på listan över världens 100 högst värderade varumärken.

Undersökningen har genomförts av Millward Brown Optimor, på uppdrag av konsultföretaget WPP.

Bilmärken topp 10 Värde varumärke, miljoner dollar
Toyota 28 913
BMW 26 349
Mercedes-Benz 21 786
Honda 13 332
Ford 13 106
Nissan 11 411
Audi 10 127
Volkswagen 9 283
Land Rover 4 987
Lexus 4 329
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063