Kedjeverkstäder får flest kunder på nätet
Förtroende är viktigast för internetanvändare när de letar efter en butik eller service på webben. Efter hårt tryck från bilägare lanserade autobutler.se, sina kvalitetskrav i april. De nya kraven innebär bland annat att de anslutna verkstäderna ska vara medlemmar av utvalda kedjor, eller vara en auktoriserad verkstad. Initiativet har gjort att kvalitetsavdelningen hos autobutler.se, nu har fullt upp då de upplever en ström av kedjeverkstäder som söker sig till verkstadsportalen.
-Våra kedjeverkstäder står för 71 procent av de totala intäkterna, främst på grund av bilägare som vill känna sig trygga när de väljer verkstad via nätet., säger vd Christian Legêne. Det är speciellt AD Bilverkstad och Mekonomen som märker en kraftig ökning.
Vianor toppar listan med över anslutna verkstäder med 35 på autobutler.se. Därefter kommer Autoexperten med 25 verkstäder och AD Bilverkstad med 21 verkstäder, och medlemskapet har visat sig vara en bra investering för de anslutna kedjorna. Portalens användaromdömen visar att bilägare i första hand vill ha kvalitetssäkerhet och väljer därför oftast inte den billigaste verkstaden. De väljer i stället en auktoriserad verkstad eller en verkstad som är medlem i en av de mer kända kedjorna.
-Vi lanserade kvalitetskraven efter ett stort tryck från våra kunder. Vi är därför glada över att se att många verkstäder nu har lyssnat på bilägarna och aktivt förbättrar sin kvalitetsstandard, säger Legêne som uppmanar kedjeverkstäder att skapa sig en synlig profil på webben via autobutler.se
-Autobutler.se är en digital plattform helt beroende av öppenhet och hög kvalitet. Därför är det glädjande att så många av de fria verkstäderna accepterar de ökade kvalitetskraven som bl.a. oberoende verkstadskontroller och öppna användaromdömen på nätet. Responsen från bilägare har varit positiv och vi hoppas på att verkstäderna vill bidra till att öka branschens transparens, avslutar Legêne.
Bakgrund
Kedjerverkstäderna står för 71 procent av alla slutförda uppdrag på autobutler.se, där siffrorna i toppen fördelar sig enligt följande:
AD Bilverkstad - 22 procent av alla uppdrag på autobutler.se
Mekonomen - 14 procent av alla uppdrag på autobutler.se
MekoPartner - 14 procent av alla uppdrag på autobutler.se
Autoexperten - 7 procent av alla uppdrag på autobutler.se