Smarta mobiltelefoner ger bättre kunskap före bilköp
– Bilköpet är inget undantag, utan snarare ett skolexempel på den interaktion som sker mellan köpare, bilhandlare och motorsajt i köpprocessen, menar Marcus Gustafsson, marknads- och försäljningschef på Bytbil.
Den smarta mobiltelefonen finns snart i var mans hand i Sverige. 73 procent använder en och 69 procent kopplar upp sig mot internet via den.
– Vi ser redan att mer än en tredjedel av bytbils besökare kommer via en mobil enhet och antalet ökar hela tiden, berättar Marcus Gustafsson.
Det förändrade beteendet är en utmaning för landets bilhandlare, menar Marcus Gustafsson.
Enligt honom räcker det inte bara att finnas på bytbil med sina salubilar, utan bilhandlarna måste även ha hemsidor som är responsiva, anpassar sig till om besökaren surfar in via dator, läsplatta eller smart mobil.
Det handlar om att kunna möta upp kundens behov kunskap före köp. Därför måste även teknisk anpassning ske parallellt med att den digitala strategin måste vässas till, även för ett bilhandelsföretag.
Känt är att nio av tio bilköpare inleder sitt bilköp på internet. Men internet har tack vare smarta mobiler även fått en större roll i det avgörande köpbeslutet
– Idag står bilköparen i bilhallen för att ta fram ytterligare fakta, jämföra med andra intressant objekt som kan finnas hos en konkurrent eller för att se på totala upplägg med finansiering och försäkring.
– Det är mycket pålästa kunder vars mer specifika frågor som bara i sig kan vara en utmaning för bilhandlaren att besvara.
– Men kan man svara på dem samt övertyga kunden om att man är den bästa bilhandlaren, är affären nära, avslutar Marcus Gustafsson på Bytbil.
Slutsatsen är att en stark och informativ närvaro på internet och fysiskt i bilhallen är avgörande vid köp av ny eller begagnad bil, enligt Bytbil.