Miljöanpassad anläggning för nästa generation etanolbränsle
-Vi vill helt enkelt avskaffa fossila drivmedel. De har gjort sitt, säger Jonas Sidenå, vd för St1. Det är tydligt att det nu är företag som levererar drivmedel och fordonsindustrin som går i bräschen, före politikerna, när det gäller att ställa om mot fossiloberoende.
Anläggningen är byggd i anslutning till St1s raffinaderi i Göteborg. Dess kapacitet är fem miljoner liter etanol om året och för att tillverka den kvantiteten krävs ca 20 000 ton råvara – som utgörs av överblivet och kasserat bröd från bagerier och livsmedelsbutiker.
-Denna fabrik utgör ett första litet steg. Den inleder ett nödvändigt och efterlängtat teknikskifte där vi tillverkar etanol generation 2 – alltså enbart av restprodukter från andra verksamheter, säger Jonas Sidenå. Vår ambition är förstås att bygga fler fabriker med mångdubbel kapacitet. Till exempel i anslutning till skogsindustrin med dess restprodukter som råvara. Då kan vi säkra tillgången på rent, förnybart biobränsle och därmed ett långsiktigt realistiskt alternativ till de fossila.
Anläggningen är helt integrerad med raffinaderiet och drivs med hjälp av dess överskottsvärme, nyttjar befintlig vattenrening, infrastruktur och produkten blandas i existerande tankar för vidare leverans ut till kund. Denna produktionskedja är effektiv och klimatsmart. Produktens klimatpåverkan är 91.7% lägre än fossilt bränsle. På samma sätt, som denna etanolanläggning byggs i ett raffinaderi, kan fler etanolanläggningar integreras tillsammans med olika industrier som genererar lämpliga restprodukter, exempelvis i massafabriker, sågverk och livsmedelsindustrier. En stor del av bilarna i Sverige är redo att köras med högre inblandningar av biobränslen.
-När politikerna ger oss långsiktiga riktlinjer, exempelvis om skattesatser, kan vi bygga en ny basindustri med många arbetstillfällen, inte minst i glesbygd, säger Jonas Sidenå. Den kan också bli en livskraftig exportnäring som ger klirr i statskassan samtidigt som den faktiskt gör skillnad i klimatfrågan.
Tekniken bakom denna världsunika etanolanläggning har utvecklats av St1s systerföretag i Finland, St1 Biofuels. Idag förs långt gångna diskussioner om att licensiera tekniken med länder utanför Norden.